NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jensam
#156776
_lucifer_ skrev:Det är inte helt fel att ifrågasätta de automatiska systemen! När är den kalibrerad senast t.ex.?!
Meken som hade gjort jobbet sa att de kalibreras 1 gång/vecka. Vet inte om det är så på alla Bilia-verkstäder.
_lucifer_ skrev:Menade han att man inte ska behöva oroa sig föränn det sprutar ut olja ur röret?
Det första han sa, innnan han ens hade tittat på stickan, var att om man "fyller motorn med olja ända upp till påfyllnadslocket så går den sönder". :roll: :?:

Han sa sedan att han inte skulle oroa sig förrän nivån gått upp en bra bit på vajerdelen av stickan.
av jensam
#156784
volvo experten skrev:och oljan ska kontrolleras på kall motor inte varm !!
Det där kommer jag nog aldrig att förstå... Alla säger olika, manualen, ni på forumet, biltidningar, m.fl.

Om jag har förstått det rätt så är det så här:

- Man vill kolla oljenivån på varm motor för att verkligen vara 100% säkert på att nivån är korrekt med hänsyn tagen till oljans expansion, som faktiskt, enligt mina mätningar, är väsentlig.

- Man vill kolla med kall motor för att verkligen vara 100% säker på att all olja samlats i oljetråget. Fast egentligen är det inte det faktum att den är kall som är det viktiga, utan att den stått stilla länge.

Är det då inte mest korrekt att varmköra motorn till 90 grader och sedan låta den stå plant c:a 30 minuter, för då är den varm och all olja är i tråget??

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com/[…]

Skumt fel b230ft

Stången öppnar bakåt och stä[…]

Sant.. tror tyvärr inte att PDC-kuddar skulle[…]

Startmotorn har precis som generatorn ingen sä[…]