NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag skulle inte ens fundera på att köpa en etanolbil när priset på etanolen är 8 kr/ liten här iaf :evil:

/Kalle
av Lej
Jag respekterar allas åsikter om vad man tycker om bilar.
Men när man börjar jämföra vilken som går bäst av Etanoldriven eller bensin/dieseldriven bil känner jag att man på något sätt kommit fel.
"Bäst" drivmedel är det som innehåller stor energimängd och som kan framställas och distribueras till lågt pris.

Vad Etanoldrivning innebär är att man tagit fram ett drivmedel som inte förorenar luften lika mycket samt är förnyelsebart. Det finns fler sätt men Gas och El är inte lika färdigutvecklat som Etanolbilen.
Jag kör Etanoldrivet för att jag kan, utan extra utgifter, göra något för miljön. Det tycker jag är mycket viktigare än att bilen har många hästkrafter eller bara drar 0,5 liter/mil.

Tycker ni att det är viktigt att bilen går fort och har bra komfort så köp en sådan bil, det går ju ett tag till!
Men jämför inte dessa med en bil som räknas som miljöbil. Etanolbilar tycker jag skall jämföras med andra miljöbilar.

Mvh Leif
Användarvisningsbild
av MartinS
Lej skrev:Vad Etanoldrivning innebär är att man tagit fram ett drivmedel som inte förorenar luften lika mycket samt är förnyelsebart. Det finns fler sätt men Gas och El är inte lika färdigutvecklat som Etanolbilen.
Vad menar du med det? Etanol skövlar ju skog och ätbara grödor.
Det är väl avseärt bättre att köra på pruttgas, där grödorna redan är förbrukade;)

Det är ju stort sett bara i sverige som etanolen slagit så stort (om man ser till europa i allafall). I centraleuropa är det ju framförallt gas som blivit det stora, det är synd att framförallt saab lyckats vända svenska folket till att tro att etanolen är framtiden.

Mina fem cent...

/Martin

PS. E85 innebär trots allt att 15% är bensin......
av Ragnarpe
Jag tror inte riktigt att etanolen påverkar skog och ätbara grödor i så stor omfattning. Sen är det väl i nuläget som man jämför etanoldrift vs bensindrift och istället för att Svensson gör av med 1500 liter av den ändliga naturresesursen bensin, är det inte bättre att han förbrukar 250 liter av den och resten av etanol?
Sen tycker jag det är roligt för SAAB:s skull att dom hittat en affärsidé som lyfter deras försäljning, det är dom förtjänta av.
Ja ja, diskussionen kommer säkert o fortsätta men jag tror också att gas, etanol
och el inte kommer att vara framtidens bilbränsle. Utvecklingen går framåt och
om 25-30 år kanske det handlar om ett helt nytt bränsle. Vätgasprojekt pågår ju lite varstans så kanske, men drömmen för oss alla vore väl om vi kunde tanka vatten och sen köra iväg eller hur? Hypotetiskt i dag men säkert inte i framtiden när våra barn o barnbarn ska ut o åka.
Själv kör jag E85 just nu och är nöjd med det.
av whoppi
Miljödiesel är också på g... Enl förståsigpåare så ska förbrukningen inte bli mkt högre än den man har idag på befintliga dieselbilar.
Min 2.0D har nu gått 1800mil och jag är nu nere på 0.47l/mil vid vanlig körning till och från jobbet. Det är väl på sitt sätt bra för miljön.

Om du kör med den avstängd snurrar remhj[…]

För att förtydliga vad jag sa om bytesi[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Idag fick bilen nya däck, nu kommer det k&aum[…]

Sent inlägg, men det var alltså Trafikv[…]