NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
andreas_lofgren skrev:1.8F motorn ger mer effekt på etanol än bensin. Uppmätt av Teknikens Värld i test. Tror det var något i stil med 136hk på etanol.
Har du någon länk till det testet?

Dessa mätningar visar på att det inte skiljer speciellt mycket:

Två mätningar av en Focus 1.8F:

BF95:
http://rototest-research.eu/popup/perfo ... artsID=255

E85:
http://rototest-research.eu/popup/perfo ... artsID=254

.
av Lövet
138hk ger den i detta test men samtidigt 132 på bensin så skillnaden är något mindre än vid första anblick. 6 extra hästkrafter är väl inte helt fel dock om man dessutom är miljövänligare. http://www.teknikensvarld.se/2006/11/02 ... jovanner-/
av Rådlös
ThomasT: Du hänvisar till en Ford. Visserligen är det samma motor i Volvo, men vad säger att motorstyrningen är densamma?
Titta på SAAB som ökade från 185 hkr till 220 hkr i samma motor (alltså SAAB's motor) genom att bara tanka E85 i stället för bensin. Visserligen en turbomotor, men ganska stor skillnad.
Så effektökningen på E85 finns om man bara utnyttjar den "rätt" i mappningen.
När Volvo kom med 2,5F-motorena, blev dom tillfrågade av motorjournalister varför dom inte gjorde som SAAB och utnyttjade merkraften som SAAB hade gjort. "Det hade vi kunnat göra också, men har valt att ligga lite lägre", svarade Volvo då.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Rådlös skrev:ThomasT:Titta på SAAB som ökade från 185 hkr till 220 hkr i samma motor (alltså SAAB's motor) genom att bara tanka E85 i stället för bensin. Visserligen en turbomotor, men ganska stor skillnad.
Du kan inte alls jämföra med SAAB's turbo motor, då de ställer på den extra när den går på etanol.

Ang, Fordmotorn så är man tveksam så kan man ju kolla TV testet istället. Jag gissar på att man får mellan 0-5hk... Det är i alla fall ingen kännbar skillnad.

.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har hattat runt ett par sommrar med en husvagn på ca 1300kg med en V50 1,8f -06. Gick utmärk.. man är tvungen att växla ner om det är lite motlut.
Körde på etanol så mycket jag kunde då jag tyckte motorn jobbade bättre med det och gav mer i uppförsbackar. Var dock tvungen att tanka i bensin nån tank då det i norrlands inland ibland inte finns så mycket E85. :)

Man kom ca 30 mil på 45-50l E85.. kanske 5, max 10 mil längre med bensin.. så hur man än gör får man ju tanka lite till och från.

Min uppfattning efter ett par somrar är att det är trevligare att köra på etanol än med bensin, även om skillnaden är liten. Just i uppförslut märks det..
Användarvisningsbild
av ThomasT
joel80 skrev:Man kom ca 30 mil på 45-50l E85.. kanske 5, max 10 mil längre med bensin.. så hur man än gör får man ju tanka lite till och från
1,67-1,5 L/mil var ju faktiskt inte alls så farligt, det motsvar ju bara 1,29-1,15 L/mil på bensin...

.
av jpennerb
Hade tidigare en saab 9-5 2.0t biopower med ett hirsch chip och den sörplade i sig 1,6l/mil med e85 vilket jag tycker är hyggligt. Tyvärr så saknade jag lite motorvolym vilket gjorde den seg på lägre varv innan turbon började snurra. Får se om jag upplever V70II annorlunda med att dra husvagn då jag inte har testat än. Tippar på en förbrukning kring 2.0l/mil! :lol:

Kör på etanol, man skall ändå stanna till och fika/vila och kan lika gärna slänga i lite i tanken på samma gång!
Användarvisningsbild
av joel80
ThomasT skrev:
joel80 skrev:Man kom ca 30 mil på 45-50l E85.. kanske 5, max 10 mil längre med bensin.. så hur man än gör får man ju tanka lite till och från
1,67-1,5 L/mil var ju faktiskt inte alls så farligt, det motsvar ju bara 1,29-1,15 L/mil på bensin...

.
Ja det är okej.. men jag ljög tydligen lite tidigare.. (utan att mena det). Funderade ett varv extra och var tvungen att kolla upp vagnen jag har haft på släp.. den hade en totalvikt på endast 1050kg så inte 1300kg som jag först sa.. Därav inga 2l/mil kanske.. :D

På semestern ska man inte stressa.. då har man tid att stanna o tanka. :)
av jpennerb
Vikten har ganska liten inverkan på förbrukningen. Att dra en vagn som väger 1300kg vs. 1600kr har marginel påverkan av förbrukningen. Däremot påverkar bredden av vagnen mycket. Har skiftat en del mellan en gammal "smal" vagn och en MY12 "fullbreddare" och när man kör i 90-100 så märker man av den större arean på den nya.
Användarvisningsbild
av Vojje
Den invändiga takhöjden, som snart motsvarar byggnormen för bostadshus :wink: , inverkar också.
De flesta husvagnstillverkare tycks tro att deras målgrupp uteslutande består av långliggandes pensionärer :roll:

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]