NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Knight8806
#677813
Lite oroande det där med partikelfiltret och regenerering, läst här på forumet om 2.0D motorer som begått självmord genom att okontrollerat gå på fullvarv för att till slut totalhaverera
Ingenting havererar utan anledning. Jag har 2.0D motorn i min S40 MY07 och den har fungerat klanderfritt hittills iaf. Motorhaverier orsakas av misskötsel, inget annat. För den här motorn gäller påfyllning av additiv var 6000-mil. Kontrollera oljenivå så den inte stiger över maxsträcket eftersom det kan orsaka en s.k. rusning där motorn går på högvarv för att bränna bort överflödig olja, vilket gör att motorn till slut skär. Byt partikelfiltret efter rekommendationer från Volvo och låt motorn regenerera färdigt (dvs. åk en bit extra så han hinner regenerera klart). Emellanåt måste du även ut på motorvägen så att dieselpartiklarna i filtret hinner brännas upp komplett. Enbart stadskörning är inte bra i längden, men så är ju inte fallet då du har uppgett att du pendlar.
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#678071
Fick en rätt så bra medelförbrukning på 0.46 l/mil (89 km/h snitthastighet), på väg hem så började den helt plötsligt att ta 0.85-0.97 l/mil, gjorde så i ca 10-15 minuter, sen gick den ner på 0.45, var det det som var regenereringen ?

Kan man byta partikelfiltret själv ?

Att det var så här mycket att hålla koll på i en modern dieselbil hade jag ingen aning om, en äldre dieselbil (30 år+) hade varit mer lättskött, men den hade nog tagit mer bränsle.

Börjar bli lite tveksam om jag gjort ett bra val av dieselbil ??:-/ :twisted:

Hursomhelst är den rätt så trevlig att köra, stark och pigg motor.

/VolvoNisse
Senast redigerad av 1 VolvoNisse, redigerad totalt 0 gånger.
av dieselputte
#678097
Det var en regenerering som du såg när förbrukningen steg. Nollställ en av trippmätarna eller notera mätarställningen så kan du hålla koll på hur långt det är mellan regenereringarna.

2.0 D är pigg , hade en V70 D5 -03 (163 hkr 340 Nm) tidigare och det är inte så mycket som skiljer, men D5 är ju 5 cylindrig och lät klart bättre när man drog på. V70 drog mindre vid landsvägskörning än V50, men det har nog att göra med just partikelfiltret.
av dongan
#678100
Kör du så mycket är det diesel som gäller.
Kör själv en v50 drive och när det är dags för byte/service av partikelfilter har jag tänkt sköta det själv.
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#678121
Tanken med byte till dieselbil var att det skulle bli billigare att köra den, men det verkar inte bli så :evil:

Service går på mellan 15000 kr - 25000 kr beroende på miltal, har jag läst om.

Vid varje 6000 mil så fylls additiv, och vid varje 12000 mil byts partikelfilter vad jag har läst om i instruktionsboken.

/VolvoNisse
Senast redigerad av 2 VolvoNisse, redigerad totalt 0 gång.
av Gourmand
#678136
Det verkar som du inte är en person som skruvar så mycket själv, så utöver byte av olja och filter (som du säkert kan göra själv), så är mitt råd att ta kontakt med en bra verkstad. Undvik de stora Volvo-anläggningarna. Partikelfiltret kan antingen rengöras (finns firmor som är specialiserade på just detta) eller bytas. Då köper du filtret själv på den öppna eftermarknaden, t.ex http://www.ebay.de, eller http://www.skruvat.se. Detta kostar en bråkdel av vad Volvos verkstäder begär för samma del. Låt sedan en mindre verkstad, kanske Mekonomen e.d. göra jobbet åt dig. Det enda du behöver hålla lite koll på hos denna motor är just partikelfiltret. Motorn är i det närmaste outslitlig och finns i ett flertal bilar. Att byta filtret vid fasta milintervall är fullständigt onödigt, vad Volvo än säger. Du har ju en körcykel som passar dieselmotorn perfekt. Under sådana förhållanden, så brukar partikelfiltret funka fint till mellan 17-20000 mil. Titta gärna på denna sida, http://www.ecocleaner.se, så får du ett exempel på hur många Citroen/Peugeot-verkstäder hanterar partikelfilterfrågan. V50 2,0D är ett utmärkt köp och ska definitivt inte behöva vålla dig några större problem än övriga modeller av V50.
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#678395
Skruvar det mesta själv.

Motoroljan är helt svart redan nu vid 9200 mil och bör nog bytas, är bytt förra året i oktober.

/VolvoNisse
Senast redigerad av 2 VolvoNisse, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av poseidon
#678611
Att oljan är svart säger inte så mycket om dens egenskaper. Byter du 1 gång om året så kan du va lugn.
Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Gillar formspråket starkt! När bilen bl[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]