NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av psycho4fun
Ragnarpe skrev: Själv kör jag dagligen 2 mil på grusväg och med V50:n jag har nu så har jag varken stenskott i rutan eller märken i fronten.
Det är inte lätt att få stenskott på vindrutan om man inte åker i trafik.
:wink:
av GrandDanoise
Körde min första ruta 15.000 mil, sen blev det byte... 17 REJÄLA stenskott!! 1.200:- i självrisk och ny ruta... 1000 mil senare så var även den skjuten!
Anledningen är nog inte att glasen håller sämre kvalité, tvärtom, de är bättre än förut. Men det änvänds mer friktionsdäck nuförtiden, och dom e ju som kulsprutor, stenarna fastnar i lamellerna och lossnar när bilen kommer upp i 50+... ??:-/ Dessutom så är det högre spänning i rutorna eftersom de har en mer bärande uppgift än gamla rutor som bara kunde lossna vid krockar..

/D
Användarvisningsbild
av Jayhawk
Ragnarpe skrev:
Jayhawk skrev:Håller med...kvaliten är skit...har inte ens kört 100mil med min bil och rutan se redan förjävlig ut, med flera stenskott so egentligen inte borde va något, körde samma väg med min gammla bil i ett år utan att få några märken som helst....jaja får väl hoppas på ett riktigt fint stenskott så man kan byta skiten :-(O)
Näää du Jayhawk, det där tvivlar jag på att det skulle vara just bilmärket och dess ruta som gör dina stenskott efter 100 mil. Förresten om nu rutan ser för djävlig ut, hur ser fronten ut?

Själv kör jag dagligen 2 mil på grusväg och med V50:n jag har nu så har jag varken stenskott i rutan eller märken i fronten.
Jaså, fronten har klarat sig med endast 2 st stenskott en på huven och en precis vid grillen, som sagt med min gamla bil visst fick jag stenskott men jag har bara ETT enda märke på den bilen, Nu 1 månad gammal bil har jag redan 7 st stenskotts märken på rutan och 2st på fronten, så du kan säga vad du vill har t o m undvikt att köra nära andra bilar efter det första.
av jumu01
Tveksamt om det rör sig om dålig kvalite på rutan. Jag tror för min del att roten till det onda är att bilarna som rullar på våra vägar inte behöver ha stänkskydd vilket det tidigare var lag på. Biltillverkarna bespar en massa pengar, du som kund får betala frukten av detta (antigen sätta på dessa i efterhand eller ett präktigt stenskott från en bil utan stänkskydd).

Vintertid så bör man undvika sandade vägar där det fullkommligt sprutar av småsten (Typ sandblästring) det är ett under om du klarar dig utan stenskott, föredrar då hellre saltade vägar eller endast plogade riktiga vintervägar.

Mitt enda råd är håll avståndet till framförvarande bil, men med lite smolk i bägare så kan man även få stenskott av mötande bilar också.
av Steff 99
Talade med en glasmästare ang. kvaliteten på dagens rutor och de som fanns för 10 år sedan.
Enligt honom är kvaliteten nu mycket sämre, han nämnde att de byter rutor på nya bilar där rutan blir repig direkt när bilarna har transporteras till återförsäljarna och man skrapat rutan pga frost, vilket nästan aldrig hände förr
Det finns tydligen två stora tillverkare av bilglas i Europa och en av dessa är tydlig mycket sämre i kvaliteten.
Som jag fattade detta så spelar det ingen roll vilket bilmärke man har , alla lever med samma problem.
Användarvisningsbild
av Degnell
Har haft min ruta i snart en månad och uppskattningsvis kört 100 mil eller så med den. Såg nu idag att det var repor på rutan som kommit efter att jag kört med vindrutetorkaren. Då har jag varit väldigt noga med att alltid köra med spolarna samtidigt eller att det vart mycket regn, ingen torrkörning med andra ord. Har heller aldrig skrapat rutan, och det kommer man ju i fortsättningen inte heller våga om det skall bli repor av en mjuk gummitorkare och vatten. Skrattretande!
av kopman
Skoda hade samma problem om inte värre. (Årsmodell 2003-2004 på octavian har jag för mig det var) De höll inte den enorma belastningen som en isskrapa åsamkar... byttes smidigt nog på garanti. Något som Volvo inte kommer att drömma om :(
Användarvisningsbild
av Phyxius
Måste få berätta vad som hände mig igår! Var på Volvoverkstan och bytte ruta efter att för att par veckor sedan ha mött en lastbil som tappade eller sprätte upp nått stort. Det resulterade i "ros" som var 5-6cm i diameter. Glad i hågen hämtade jag bilen efter jobbet och hinner inte ens hem innan rutan spricker!! Ringde direkt till verkstan och sa att det var mindre än en timme sedan jag hämtade min bil och att rutan nu spruckit. Finns inte en chans i h-vete att jag betalar två självrisker för detta. Måste ha vart nån spänning i rutan för den ska ju tåla att man kör med bilen. Nytt rutbyte blir det i alla fall den 21 oktober. Jag får väl återkomma med info om dom tjafsar eller inte... :evil:

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]