- mån 17 dec 2007, 16:00
#158554
Som jag förstått det så lägger sig inte bilprovningen i helljuset. De kan få lysa hur de vill helt enkelt. Det finns ju extraljus med xenon osv. Helljuset är ju till för att blända om vi nu uttrycker oss så.
Det enda bilprovningen lägger sig i är om du konverterat halvljuset och bilen inte har ljusviddsreglering. Då är det risk för att du bländar medtrafikanter.
Jag vet flertalet personer som besiktigat utan problem med xenonhelljus. Har inte hört talas om någon som fått anmärkning.
Om nu mot all förmodan du skulle få problem så är de ett 5 minuters jobb att plugga in halogenlamporna igen.
Såhär skriver xenonkungen:
Vad säger bilbesiktningen?
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenon HID får dock monteras utan ovan utrustning i dimljus, helljus, extraljus etc.
Det enda bilprovningen lägger sig i är om du konverterat halvljuset och bilen inte har ljusviddsreglering. Då är det risk för att du bländar medtrafikanter.
Jag vet flertalet personer som besiktigat utan problem med xenonhelljus. Har inte hört talas om någon som fått anmärkning.
Om nu mot all förmodan du skulle få problem så är de ett 5 minuters jobb att plugga in halogenlamporna igen.
Såhär skriver xenonkungen:
Vad säger bilbesiktningen?
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenon HID får dock monteras utan ovan utrustning i dimljus, helljus, extraljus etc.
Min: V60 T6 Recharge MY21
Fruns: V70II Classic Sport MY16
Fruns: V70II Classic Sport MY16