NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wendtan
#158554
Som jag förstått det så lägger sig inte bilprovningen i helljuset. De kan få lysa hur de vill helt enkelt. Det finns ju extraljus med xenon osv. Helljuset är ju till för att blända om vi nu uttrycker oss så.
Det enda bilprovningen lägger sig i är om du konverterat halvljuset och bilen inte har ljusviddsreglering. Då är det risk för att du bländar medtrafikanter.

Jag vet flertalet personer som besiktigat utan problem med xenonhelljus. Har inte hört talas om någon som fått anmärkning.
Om nu mot all förmodan du skulle få problem så är de ett 5 minuters jobb att plugga in halogenlamporna igen.

Såhär skriver xenonkungen:

Vad säger bilbesiktningen?
Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning. Att eftermontera sådan utrustning kostar ca 7-15.000:- per sida. Xenon HID får dock monteras utan ovan utrustning i dimljus, helljus, extraljus etc.
av piraya
#158660
xeon i dimljusen var ju lite smart :lol: vad ingick i det kitt du köpte? måste man ha dimljus redan eller ingår det? Du får gärna skriva mer om hur du gjorde den konverteringen, och vad man ska köpa för att få det att se ut så, man bör väl ha någon switch inne i bilen oxå.. :)
Användarvisningsbild
av wendtan
#158704
piraya skrev:xeon i dimljusen var ju lite smart :lol: vad ingick i det kitt du köpte? måste man ha dimljus redan eller ingår det? Du får gärna skriva mer om hur du gjorde den konverteringen, och vad man ska köpa för att få det att se ut så, man bör väl ha någon switch inne i bilen oxå.. :)
Ja de fodrar dimljus standard vilket också medför en knapp vid ljusvredet för främre dimmljus. Xenon i dimmljuset är egentligen mest styling. Jag kör nästan uteslutande dagtid med parkeringsljus+dimmljus.

Kika på http://www.xenonkungen.se på vilka kitt som finns.
Det som ingår i varje kitt är normalt sett 2 st ballaster, 2 lampor med tillhörande kablage, 2 klisterkuddar någon säkring och lite strappar.
Användarvisningsbild
av wendtan
#158705
Jag kan för övrigt tillägga att jag har under kvällen varit ute en del och utvärderat ljuset. Det är bättre än jag vågat hoppats på faktiskt. Längden är helt sanslöst bra och ljuset harmoniserar mycket bättre med standard bixenon lamporna som har samma kelvintal. Har det bara varit tänt en gång så kommer helljuset i princip direkt vilket även det är klart bättre än väntat.
En "kalltändning" tar ca 3 sek innan ljuset stabiliserat sig men det är ju som sagt bara första gången.
Jag återkommer med någon bild på hur ljusbilden är inneifrån bilen vid tillfälle.
av jensam
#158726
Jag kan förstå att det fungerar bra för dig med xenon i helljuset, eftersom du även har xenon i halvljuset som också riktas upp när du trycker in "helljusknappen", men hur fungerar det med xenon-helljus när man har halogen som standard i halvljuset?

För vad jag har förstått så tar det väl ett tag för xenonlamporna att tända upp ordentligt, varför en helljusblinkning (ljustutan) blir lite svår att göra om man har halogen i halvljuset. Dessutom kanske det tar alldeles för lång tid för helljuset att tända upp vid normal användning?

Jag var själv inne på att konvertera helljuset till xenon (har halogen i halvljuset) för att helt enkelt få bättre helljus, men velade lite pga detta problem och det lutade senare åt extraljus istället som tyvärr inte ser lika bra ut... Vad ska man göra?? Ljuset som standard är ju inte speciellt bra.

Min fråga är då: Är det någon poäng med att konvertera till xenon i helljuset om man bara har halogen i halvljuset? Kan man faktiskt göra bilen MINDRE säker genom en sådan operation?

För övrigt var det fina bilder och riktigt BRA jämförelser!! :D
Användarvisningsbild
av wendtan
#158750
jensam skrev:Jag kan förstå att det fungerar bra för dig med xenon i helljuset, eftersom du även har xenon i halvljuset som också riktas upp när du trycker in "helljusknappen", men hur fungerar det med xenon-helljus när man har halogen som standard i halvljuset?

För vad jag har förstått så tar det väl ett tag för xenonlamporna att tända upp ordentligt, varför en helljusblinkning (ljustutan) blir lite svår att göra om man har halogen i halvljuset. Dessutom kanske det tar alldeles för lång tid för helljuset att tända upp vid normal användning?

Jag var själv inne på att konvertera helljuset till xenon (har halogen i halvljuset) för att helt enkelt få bättre helljus, men velade lite pga detta problem och det lutade senare åt extraljus istället som tyvärr inte ser lika bra ut... Vad ska man göra?? Ljuset som standard är ju inte speciellt bra.

Min fråga är då: Är det någon poäng med att konvertera till xenon i helljuset om man bara har halogen i halvljuset? Kan man faktiskt göra bilen MINDRE säker genom en sådan operation?

För övrigt var det fina bilder och riktigt BRA jämförelser!! :D
Bra fråga som jag nog inte har ett konkret svar på i nuläget.
Om du xenonkonverterar helljuset på en bil med genomgående halogen så kommer du få en väldigt lång ljusbild med vitt ljus. Detta kommer bryta av ganska påtagligt mot de gula halvlljuset, hur störigt man sen själv tycker det är, e givetvis individuellt.
Tändtiderna är som jag skriver ovan BETYDLiGT bättre än jag hoppats på. Den är en kallstart av lampan som tar ca 3 sekunder. Det betyder inte att du inte har något ljus alls sekund1 utan bara att ljuset inte stabiliserat sig och nått full styrka. Men har du sen aktiverat lampan en gång och du gör en varmstart så finns ljuset där i princip direkt. Jag ser inga problem med att kunna ljustuta någon om behov finnes. Då lär de nog iof snarare bli en sekund ihållande helljus än en "dubbelblip" då detta är hälsosammare för lamporna som jag förstått det.

Vet inte om mitt svar gjort dig något klokare, men är man ute efter ett helljus som finns där direkt med 100% så finns det inget alternativ till halogen(om man bortser från bixenon där skölden lyfts upp då)

Jag har hört mycket gott om philips senaste innovation på halogen fronten, x-treme power heter dom. En arbetskamrat är fruktansvärt nöjd med dessa och då har han ändå kört vision plus lampor som är erkänt bra innan.
av jensam
#158864
Tack för svaret!

Jag har försökt göra det som går på halogen-fronten, men jag tycker inte att det hjälpt så mycket tyvärr... Jag kör i dagsläget X-treme-lamporna från Philips i halvljuset. Tyvärr finns de inte till helljuset, kanske hade de gjort skillnad där. Philips BlueVision, som annars skulle fungera som 9005-lampa i helljuset, kör jag i en annan bil med H4, men inte där heller gör det någon märkbar skillnad. Nu kanske folk tycker att jag ser dåligt, men jag testade synen för inte så länge sedan och jag har inget synfel :shock:

Jag har sett en V50 "Live" ute på gatan med en helljusramp i nedre delen stötfångaren. Det såg väldigt diskret ut, men frågan är om det ger så mycket ljus med dessa ramper? Jag vet att det diskuterats i andra trådar, men hur ska man veta vad som är BRA OCH SNYGGT på samma gång när allt som har med ljus att göra verkar vara så subjektivt???
av piraya
#159114
var och frågade lite på volvo idag:

dimljus standard ~2000:-
jobbet ~800:-
mjukvara ~150:- (snåla j-vlar :x )
av darude
#206151
Bumpar denna tråd lite. Ni som har konverterat, är det bökigt eller fixar man det även om man har tummen mitt i handen? :) Och nån bild kanske på vart ni har placerat balasterna. :lol:
av perhall
#206166
Har också tummen mitt i handen men skulle gärna xenonkonvertera helljust - det borde jag fixa.

Wendtan: vilket xenon-kitt köpte du? Xenonkungen har ju ganska många...

PH

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]