NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perfect_reason
Jag håller med Anders här ovan, det är ju inte bara skoj som hästarna är till för. Å andra sidan så kör jag 80% stadskörning, så halvjobbiga omkörningar på landsväg hör inte till min vardag.

//M
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
När jag köpte min V50 ställde jag mig frågan, Hur ofta kör jag om? Inte speciellt ofta!

Dock tycker jag det är lite synd att Volvo inte har petat i en sexväxlad låda men man kan inte få allt.
av jarkendal
...med prestandan. Har väl inte i ärlighetens namn så värst mycket att jämföra med. Min tidigare bil var en Focus FFV 1,6 med "bara" 100 Hk. Volvon är mycket piggare. Plattar man på på treans växel går det undan bra tycker jag. Sedan det där med omkörningar, det fungerar till och med riktigt bra på 5:ans växel då man vill mer glida förbi en bil på motorvägen. Är det en mer kritisk omkörning där man verkligen vill om snabbt av olika skäl så är det inte heller några problem. Ner till 4:an och gasa på.
hepp
Anders
av mojja
nu har du hört historierna från såna som äger n 1.8f.

jag har haft deíverse hyr o låne bilar som vari 1.8f o lagt ca 1000 mil bakom ratten på dessa..

!,8f är allt annat än rolig eller pigg..
Omkörning från 90km/h o uppåt e ingen höjdare själva motor karaktären e verligen tråkig.
bränsleförbrukningen är på tok för hög för effekten som den motorn leverarar..

Visst e du ute efter en bil som kan transportera dig från a till b så e det perfekt. E du ute efter lite roligare aktivare körning kan jag rekomendera dig ett annat motorval.

m.v.h mojja
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Vi som äger 1.8F kan i vart fall glädjas åt lägre fordonskatt samt ett drivmedelspris på 7.74kr/litern.
:wink:
av mojja
FiddeUBC skrev:Vi som äger 1.8F kan i vart fall glädjas åt lägre fordonskatt samt ett drivmedelspris på 7.74kr/litern.
:wink:

Absolut e det så.

OCH VI MED Diesel moddelerna kan glädjas åt en förbrukning på 0.55 landsvägskörning o skatterabbat..

Men det var inte det tråden handlade om..

Inget ont om 1.8f men den är allt annat än inspierande att köra.. Den duger ypperligt till att transportera bakdelen i men mycket annat fiaar den inte.

// mojja
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Men Anders Borg har ju faktiskt sagt att en skattehöjning för benisn och diesel är att vänta, Jag hade aldrig vågat köpa en dieselbil i dagsläget.

Sen att jag kör Diesel i jobbet är en annan femma :D
av agb007
Hej!

Den är helt OK ingen racer men bra för miljön.

Fullastad på autobahn upp för en brant backe efter ett tappbesök var dock inte så kul...
Användarvisningsbild
av poseidon
Valde mellan etanol och 2.0d när jag köpte, föll på diesel mycket på grand av det höga varvtalet och motorljudet som kommer från etanolmotorn i motorvägsfart. Nästan 4000 varv i 130 är på tok för mycket. Nu ligger jag på knappt 2000 varv och diesel tankar jag för runt 8 kr/L eftersom de haft dieselkrig där jag bor sen i mars.....
Användarvisningsbild
av Evil Angel
Diesel är det givna alternativet finns inget annat du får en bra kraftfull motor med liten bränsleförbrukning sen så följer i inte skatterna varann på bensin och diesel så det är ju ingen som vet hur det blir.

Sen kan man ju ALLTID köpa billigare diesel för runt 5kr/litern och det är ingen grön diesel utan riktigt tappdiesel.

Köp DIESEL du kommer inte att bli besviken den är ändå billigare än etanolen då etanolenbilen dricker 2ggr så mycket som diesel.
S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Ett tips är att 'villkora' köpet med att[…]

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]

Service Subaru XV

Nu har det som inte ska hända hänt......[…]