- sön 12 maj 2024, 10:57
#1578476
dieselputte skrev: ↑lör 11 maj 2024, 20:56 Asdyra dåliga spridare till D2 samt manuell koppling dito som kan haverera när som helst (D2 automat vet jag inte om det finns?). Grannens V50 D2a har kopplingen rasat 2 ggr på.Fattar, men är det bara störigt att behöva fylla på eolys på 1.6 och 2.0 osv eller är går det sönder ofta? Kanske också är värt att kolla om koppling och spridare bytts ut om man siktar in sig på en D2
D2 kamrem byts 14000mil intervall.
D3, D4 eller D5 är nog det enda bra valet när det gäller diesel, har dock noll koll på vad fordonskatten ligger på för dessa. Har själv haft en 2,0D där skatten låg på runt 3200kr/år. Undvik 1,6 D &2,0D, skitlösning med Eolys till partikelfilter.
Rostiga skärmkanter undviker man genom att ta bort plastinneskärmarna och tvätta rent innanför och rostskydda. Kan dock vara för sent om det inte skett tidigare.