NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Bilar i den här prisklassen tenderar att vara ett lotteri.

Har du tur kommer det att gå bra, med otur kommer du att få lära dig att skruva -- eller få en verkstadsräkning som mycket väl kan vara på samma nivå som bilen.

Jag har ägt ett par 5.000-kronors bilar tidigare i mitt liv. Oömma kläder och verktygslådan blev min vän då. Ny turbo, ny kamrem, ny topplockspackning, renovering av bromsar -- allt detta fick jag göra på bilar som hade färre mil än den du tittar på. Lyckligtvis gjorde jag det själv, annars hade det blivit dyrt. Numera håller jag mig till nya bilar, jag har inte haft någon som nått 10.000-mil på närmare 10 år nu. Det gör livet enklare men kostar betydligt mer.

Det du kan göra för att minska risken är att ta med dig någon som kan en del om bilar vid köpet. Personligen skulle jag inte heller köpt en bil som bytt ägare ofta under senaste tiden. Ofta beror det på problem med bilen -- när problemet upptäcks säljs den vidare...

I slutändan så handlar det ändå i stor utsträckning om tur eller otur. Se bara till att ha en budget för framtida reparationer.
av Amir123
Malmstroem skrev: fre 29 jan 2021, 14:28 Bilar i den här prisklassen tenderar att vara ett lotteri.

Har du tur kommer det att gå bra, med otur kommer du att få lära dig att skruva -- eller få en verkstadsräkning som mycket väl kan vara på samma nivå som bilen.

Jag har ägt ett par 5.000-kronors bilar tidigare i mitt liv. Oömma kläder och verktygslådan blev min vän då. Ny turbo, ny kamrem, ny topplockspackning, renovering av bromsar -- allt detta fick jag göra på bilar som hade färre mil än den du tittar på. Lyckligtvis gjorde jag det själv, annars hade det blivit dyrt. Numera håller jag mig till nya bilar, jag har inte haft någon som nått 10.000-mil på närmare 10 år nu. Det gör livet enklare men kostar betydligt mer.

Det du kan göra för att minska risken är att ta med dig någon som kan en del om bilar vid köpet. Personligen skulle jag inte heller köpt en bil som bytt ägare ofta under senaste tiden. Ofta beror det på problem med bilen -- när problemet upptäcks säljs den vidare...

I slutändan så handlar det ändå i stor utsträckning om tur eller otur. Se bara till att ha en budget för framtida reparationer.
Okej, jag förstår, tack för varningen! Vi funderar på att ta en utökad besiktning på BESIKTA Bilprovning i samband med köpet, tror du att det skulle vara tillräckligt för att ta reda på om det blir ett dyrt köp eller inte? Det som ingår i deras extra kontroller är följande:
- Kontrollbesiktning
- Bra att veta
- Test av ABS-bromsar och krockskyddsutrustning
- Utökad däckkontroll
- Säkerhetssystem
- Motorelektronik
- Utökad information om din bil
- Kontroll av vätskor
- Extra bromsprov

Vi känner inte någon som är bil kunnig tyvärr, så ovan blir det närmaste vi kan komma till det. Tror du att dem kontrollerna ovan är tillräckligt för att göra en bra bedömning?
av kvillebäck
Just de aktuella anmärkningarna är inget som jag skulle bry mig.
V50 Diesel 1,6 och 2,0 har ofta problem med EGR, Partikelfilter, Magnetventiler, länkarmsbussningar, hjullager fram. Före 2008 något mer elproblem också.
Att dieselvärmaren inte fungerar är vanligt men inget stort problem. Bilen tar lång tid att bli varm om den blir det. Begagnad kostar ca 5000 på skroten så det är inte så många som bryr sig. Allt går att laga men det kräver engagemang.

Jag följer forumet här och många trogna själar kämpar på och betar av fel efter fel. Vissa ställer några frågor och försvinner sedan från forumet. Många löser nog sina problem själva men en del gör sig nog av med bilen när kostnaderna lätt skenar iväg.

Etanolbilar vet jag inget om.

V70 är en bra bil och det finns mycket hjälp att få på forumet där men det kräver att man skruvar själv.

Efter 20000 mil så börjar förfallet och verkstadskostnaderna blir höga om man inte skruvar själv. På alla fabrikat.

Jag skulle titta efter en bil med få ägare, få mil, som går på bensin om jag inte skulle skruva själv.

Att bilen nyss byt ägare och ändå inte kör med den är för mig den största varningsklockan jag kan komma på. Alla kategorier.

Alla kan hitta på undanflykter men bry dig inte om vad de säger. Många ljuger, en del talar sanning. Man får själv bestämma.

Tittar du på facebook så finns mängder av V50 som kan köpas för 5000 och uppåt. Alla har något fel.
Många köper en billig och fuskar ihop den och sedan får nästa stå för reparationerna.
av kvillebäck
Okey detta vill du ha gjort:
- Kontrollbesiktning
Kan vara bra om bilen inte är besiktigad.
- Bra att veta
Rost? Titta själv. Troligtvis står det redan i tidigare besiktningsprotokoll
Bromsa kan du prova själv att göra. Är det något problem så står det i displayen på bilen
- Utökad däckkontroll
Kolla själv. Kolla att det är samma storlek och ungefär lika mycket slitna
- Säkerhetssystem
Bilen har självdiagnostik. Den varnar om det finns något fel.
- Motorelektronik
Allt finns om du slår in regnummer på car.info eller liknande sajt.
- Kontroll av vätskor
Kan vara bra men är den servad så bör det ha gjorts en tillfredsställande kontroll
- Extra bromsprov
Ytterligare ett?

Betala inte för detta! Jag är ledsen.
Du får en ögonblicksbild av vad som är just då. Men skall du ha den i ett år så tror jag inte på den bilen.
Vad som händer nästa vecka är ändå lika mycket överraskning.
Jag är säker på att allt detta är bra för tillfället. Men leta vidare!

Kolla vilka frågor som ställts på detta forum och kolla hur långt bilarna gått.
Det är det bästa ni kan göra för att lära er mer om v50

lycka till!
av Malmstroem
Jag skulle själv inte betala för en utökad kontroll hos bilprovning eller dylikt. De kontrollerar i princip ingenting som jag inte kan göra själv. Om TS inte kan göra dessa kontroller själv så kan de ha ett visst värde -- men förvänta dig inte att de kommer att hitta alla eventuella problem. Men något kan de hitta vilket i så fall skulle göra det värt besöket.

Jag håller med kvillebäck -- undvik bilar som just bytt ägare till någon som inte kör med bilen. Hans råd om bilval är också vettigt -- ta en bensinare med få mil och få ägare.

Behöver du bil och inte har större budget så finns det inte så mycket att välja på. Det är inte omöjligt att lära sig skruva. Jag har aldrig gått någon mekanikerutbildning, utan jag har lärt mig genom att försöka. Det fanns liksom inga pengar att lämna in bilen till verkstan när jag var student. Jag åkte aldrig någonstans utan att ha med verktygsväskan. Jag har aldrig blivit stående någonstans, men jag har t.ex. fått byta vattenpump på parkeringen utanför en OK-mack...
av Lövet
Jag hade på alla sätt försökt få tag på en 1.8F istället för 2.0d/1.6d i den här prisklassen. De senare har en massa strulande komponenter för avgasreningen som 1.8f inte har.

Att partikelfiltret och kamremmen är bytt är väldigt bra, men det kräver att verkstaden vet vad de håller på med. Finns kvitto? Är det en verkstad som normalt jobbar med den motorn?
av Amir123
kvillebäck skrev:Okey detta vill du ha gjort:
- Kontrollbesiktning
Kan vara bra om bilen inte är besiktigad.
- Bra att veta
Rost? Titta själv. Troligtvis står det redan i tidigare besiktningsprotokoll
Bromsa kan du prova själv att göra. Är det något problem så står det i displayen på bilen
- Utökad däckkontroll
Kolla själv. Kolla att det är samma storlek och ungefär lika mycket slitna
- Säkerhetssystem
- Motorelektronik
Allt finns om du slår in regnummer på car.info eller liknande sajt.
- Kontroll av vätskor
Kan vara bra men är den servad så bör det ha gjorts en tillfredsställande kontroll
- Extra bromsprov
Ytterligare ett?

Betala inte för detta! Jag är ledsen.
Du får en ögonblicksbild av vad som är just då. Men skall du ha den i ett år så tror jag inte på den bilen.
Vad som händer nästa vecka är ändå lika mycket överraskning.
Jag är säker på att allt detta är bra för tillfället. Men leta vidare!

Kolla vilka frågor som ställts på detta forum och kolla hur långt bilarna gått.
Det är det bästa ni kan göra för att lära er mer om v50

lycka till!
Vi är beredda på att en bil i den här prisklassen kommer behöva reparationer för ca 5000 om året (ren gissning), men eftersom vi endast planerar att äga den i 1-2 år, känns det som en okej uppoffring. Detta eftersom efter att ha kollat runt lite på begagnat marknaden så ser det ut som att man måste gå upp till 50 000-80 000 kronors bilar för att få en bil som du nämner, med få ägare och lågt miltal. Men du menar att du inte tror att den klarar ens ett år? Vad tycker du är den största indikationen för det? Jag ser personligen fram emot att lära mig fixa med bilen och göra mindre reparationer på egen hand, men vill heller inte ha en bil som kommer behöva skrotas inom en snar framtid.

Rekommenderar du bensin bil pga att dem har mindre problem jämfört med en diesel bil, skulle en bil med samma miltal som den jag nämnt, men som drivs på bensin vara att föredra i sådana fall? Vårt max ligger på 35000kr, tror du vi skulle kunna hitta en bättre bil inom dem kommande veckorna i den prisklassen?

När det gäller att nuvarande ägaren inte kört bilen sedan köp är ju lite misstänksamt, förhoppningsvis kan man få ett ärligt svar när vi provkör bilen imorgon. Eftersom innan dess har bilen inte haft många ägare. Ett företag dem första åren, och sedan var det en privatperson då som ägde den i ca 9 år.

Men om man säger så här då, om provkörningen går bra, är denna bil värt det om säljaren går ner rejält i pris? Låt oss säga ner till 20 000kr?
av Amir123
Lövet skrev:Jag hade på alla sätt försökt få tag på en 1.8F istället för 2.0d/1.6d i den här prisklassen. De senare har en massa strulande komponenter för avgasreningen som 1.8f inte har.

Att partikelfiltret och kamremmen är bytt är väldigt bra, men det kräver att verkstaden vet vad de håller på med. Finns kvitto? Är det en verkstad som normalt jobbar med den motorn?
Ska kolla noggrannare på det i serviceboken imorgon. Säljaren nämnde att det fanns kvitto för kamremmen i alla fall. Så får man väl kolla upp verkstaden som genomförde bytet lite mer noggrant.

Vi hade gärna velat ha en flexifuel bil egentligen, men vart svårt att hitta en bra sådan i vårat område och i den här prisklassen. Samtidigt är det många som har klagat på dem bilarna också, både i det här forumet och andra. Är bensin bilar det ända som funkar bra i den här prisklassen kanske? :P
Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Vilket batteri bytte du? Det finns ju två (h[…]