- mån 05 okt 2015, 09:09
#1009216
Först o främst, jag är ingen expert. Bara precis som du en ägare till en 2.0D som ibland uppför sig lite konstigt. Har plockat ner och ihop det mesta och lärt mig lite på vägen.
Min kan ge ryckig gång runt 120km/h och även en rejäl darrning vid acceleration runt 1800varv (men bara när den är varm). Har letat som galning, men inte hittat källan.
Inge tips på spridarna tyvärr, annat än att du kan skicka dom på rengöring/kontroll. Hade mina på firma i Björlanda, tror att det hamnade på 400:- (fel 500:- per spridare var det..) per spridare till slut. Jag fick två av mina utdömda. Impedansen var fel, vilket tydligen inte gick att mäta med vanlig ohm-meter utan var tvunget att mätas med högre spänning (liknande den som bilen lägger ut på spridaren - lite över 100 volt tror jag)..
Från min tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 75#p975114
Dieselpumpen är hyfsat lätt att demontera (se till att skydda de lossade anslutningarna mot smuts med ex. påsar eller liknande), men skulle inte tro att läckaget ligger här. Packningen som ligger mellan motor-topp och pump tätar mot oljeläckage (pumpen ansluter ju mot och roteras av kam-axeln). Så klart någonstans borde det också finnas en packning som separerar olja och diesel, men det kräver nog dissekering av dieselpumpen för att komma åt. Ett alternativ är ju också att demontera svarta "plast-inluft-kåpan". Med den borta så ser du in på kamaxeln och då borde det också gå att se om det finns spår av diesel-läckage mot kamaxeln från dieselpump (edit: denna är nog långsökt, även om det finns läckage går det nog inte att se). Dock tror jag faktiskt det är mer jobb att lossa denna kåpan (skall dras 1:5Nm/2:10Nm enligt speciellt mönster, kolla detaljer i Vida) än vad det är att lossa dieselpumpen..
Edit: Bild där du ser packningen för dieselpumpen (till höger):
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 05#p983059
Tar det tid för pumpen att bygga tryck när du startar? Är det skillnad beroende på hur lång tid bilen stått stilla?
Edit: Mitt tryck ligger på c:a 320bar en sekund efter påbörjad krankning (ligger runt 2-5 bar innan krankning) (bilen har alltid gått igång relativt lätt, någon gång har den tagit längre tid på sig, någon (1) gång stannat igen, men generellt ganska snabb tändning). Efter tändning sjunker tomgångs-trycket till runt 250bar.
På engelska forum har jag sett att en del haft problem med tryck/volym-regulatorn (inte hundra på vilken av dom som pekas ut) och kunnat fixa detta genom att demontera, göra rent och montera. Men det är också ett "långskott". Jag har inte provat detta själv. Har du möjlighet får du gärna kolla vilka värden du har på volym och tryck-ventil och jämföra med "rekommenderade" värden och mina värden. Fast om det nu är detta som var problemet i min så tycker jag att det borde synas i oroligt/lägre bränsletryck, vilket jag inte har.
Vid tomgångsvarv säger Vida att följande värden är förväntade
Öppningsgrad Bränsletrycksreglerventil: 16%
Öppningsgrad Bränslevolymreglerventil: 19%.
Mina värden avviker något från detta och är istället:
Öppningsgrad Bränsletrycksreglerventil: 13%
Öppningsgrad Bränslevolymreglerventil: 22%.
Antar vidare att du är medveten om vad som kan hända om oljenivån blir för hög (engine-run-away)? Håll koll..
Min kan ge ryckig gång runt 120km/h och även en rejäl darrning vid acceleration runt 1800varv (men bara när den är varm). Har letat som galning, men inte hittat källan.
Inge tips på spridarna tyvärr, annat än att du kan skicka dom på rengöring/kontroll. Hade mina på firma i Björlanda, tror att det hamnade på 400:- (fel 500:- per spridare var det..) per spridare till slut. Jag fick två av mina utdömda. Impedansen var fel, vilket tydligen inte gick att mäta med vanlig ohm-meter utan var tvunget att mätas med högre spänning (liknande den som bilen lägger ut på spridaren - lite över 100 volt tror jag)..
Från min tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 75#p975114
Dieselpumpen är hyfsat lätt att demontera (se till att skydda de lossade anslutningarna mot smuts med ex. påsar eller liknande), men skulle inte tro att läckaget ligger här. Packningen som ligger mellan motor-topp och pump tätar mot oljeläckage (pumpen ansluter ju mot och roteras av kam-axeln). Så klart någonstans borde det också finnas en packning som separerar olja och diesel, men det kräver nog dissekering av dieselpumpen för att komma åt. Ett alternativ är ju också att demontera svarta "plast-inluft-kåpan". Med den borta så ser du in på kamaxeln och då borde det också gå att se om det finns spår av diesel-läckage mot kamaxeln från dieselpump (edit: denna är nog långsökt, även om det finns läckage går det nog inte att se). Dock tror jag faktiskt det är mer jobb att lossa denna kåpan (skall dras 1:5Nm/2:10Nm enligt speciellt mönster, kolla detaljer i Vida) än vad det är att lossa dieselpumpen..
Edit: Bild där du ser packningen för dieselpumpen (till höger):
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 05#p983059
Tar det tid för pumpen att bygga tryck när du startar? Är det skillnad beroende på hur lång tid bilen stått stilla?
Edit: Mitt tryck ligger på c:a 320bar en sekund efter påbörjad krankning (ligger runt 2-5 bar innan krankning) (bilen har alltid gått igång relativt lätt, någon gång har den tagit längre tid på sig, någon (1) gång stannat igen, men generellt ganska snabb tändning). Efter tändning sjunker tomgångs-trycket till runt 250bar.
På engelska forum har jag sett att en del haft problem med tryck/volym-regulatorn (inte hundra på vilken av dom som pekas ut) och kunnat fixa detta genom att demontera, göra rent och montera. Men det är också ett "långskott". Jag har inte provat detta själv. Har du möjlighet får du gärna kolla vilka värden du har på volym och tryck-ventil och jämföra med "rekommenderade" värden och mina värden. Fast om det nu är detta som var problemet i min så tycker jag att det borde synas i oroligt/lägre bränsletryck, vilket jag inte har.
Vid tomgångsvarv säger Vida att följande värden är förväntade
Öppningsgrad Bränsletrycksreglerventil: 16%
Öppningsgrad Bränslevolymreglerventil: 19%.
Mina värden avviker något från detta och är istället:
Öppningsgrad Bränsletrycksreglerventil: 13%
Öppningsgrad Bränslevolymreglerventil: 22%.
Antar vidare att du är medveten om vad som kan hända om oljenivån blir för hög (engine-run-away)? Håll koll..