NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1009216
Först o främst, jag är ingen expert. Bara precis som du en ägare till en 2.0D som ibland uppför sig lite konstigt. Har plockat ner och ihop det mesta och lärt mig lite på vägen.

Min kan ge ryckig gång runt 120km/h och även en rejäl darrning vid acceleration runt 1800varv (men bara när den är varm). Har letat som galning, men inte hittat källan.

Inge tips på spridarna tyvärr, annat än att du kan skicka dom på rengöring/kontroll. Hade mina på firma i Björlanda, tror att det hamnade på 400:- (fel 500:- per spridare var det..) per spridare till slut. Jag fick två av mina utdömda. Impedansen var fel, vilket tydligen inte gick att mäta med vanlig ohm-meter utan var tvunget att mätas med högre spänning (liknande den som bilen lägger ut på spridaren - lite över 100 volt tror jag)..
Från min tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 75#p975114

Dieselpumpen är hyfsat lätt att demontera (se till att skydda de lossade anslutningarna mot smuts med ex. påsar eller liknande), men skulle inte tro att läckaget ligger här. Packningen som ligger mellan motor-topp och pump tätar mot oljeläckage (pumpen ansluter ju mot och roteras av kam-axeln). Så klart någonstans borde det också finnas en packning som separerar olja och diesel, men det kräver nog dissekering av dieselpumpen för att komma åt. Ett alternativ är ju också att demontera svarta "plast-inluft-kåpan". Med den borta så ser du in på kamaxeln och då borde det också gå att se om det finns spår av diesel-läckage mot kamaxeln från dieselpump (edit: denna är nog långsökt, även om det finns läckage går det nog inte att se). Dock tror jag faktiskt det är mer jobb att lossa denna kåpan (skall dras 1:5Nm/2:10Nm enligt speciellt mönster, kolla detaljer i Vida) än vad det är att lossa dieselpumpen..

Edit: Bild där du ser packningen för dieselpumpen (till höger):
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 05#p983059

Tar det tid för pumpen att bygga tryck när du startar? Är det skillnad beroende på hur lång tid bilen stått stilla?

Edit: Mitt tryck ligger på c:a 320bar en sekund efter påbörjad krankning (ligger runt 2-5 bar innan krankning) (bilen har alltid gått igång relativt lätt, någon gång har den tagit längre tid på sig, någon (1) gång stannat igen, men generellt ganska snabb tändning). Efter tändning sjunker tomgångs-trycket till runt 250bar.

På engelska forum har jag sett att en del haft problem med tryck/volym-regulatorn (inte hundra på vilken av dom som pekas ut) och kunnat fixa detta genom att demontera, göra rent och montera. Men det är också ett "långskott". Jag har inte provat detta själv. Har du möjlighet får du gärna kolla vilka värden du har på volym och tryck-ventil och jämföra med "rekommenderade" värden och mina värden. Fast om det nu är detta som var problemet i min så tycker jag att det borde synas i oroligt/lägre bränsletryck, vilket jag inte har.

Vid tomgångsvarv säger Vida att följande värden är förväntade
Öppningsgrad Bränsletrycksreglerventil: 16%
Öppningsgrad Bränslevolymreglerventil: 19%.

Mina värden avviker något från detta och är istället:
Öppningsgrad Bränsletrycksreglerventil: 13%
Öppningsgrad Bränslevolymreglerventil: 22%.

Antar vidare att du är medveten om vad som kan hända om oljenivån blir för hög (engine-run-away)? Håll koll..
#1009717
Perra_367 skrev:Först o främst, jag är ingen expert. Bara precis som du en ägare till en 2.0D som ibland uppför sig lite konstigt. Har plockat ner och ihop det mesta och lärt mig lite på vägen.

Min kan ge ryckig gång runt 120km/h och även en rejäl darrning vid acceleration runt 1800varv (men bara när den är varm). Har letat som galning, men inte hittat källan.

Inge tips på spridarna tyvärr, annat än att du kan skicka dom på rengöring/kontroll. Hade mina på firma i Björlanda, tror att det hamnade på 400:- (fel 500:- per spridare var det..) per spridare till slut. Jag fick två av mina utdömda. Impedansen var fel, vilket tydligen inte gick att mäta med vanlig ohm-meter utan var tvunget att mätas med högre spänning (liknande den som bilen lägger ut på spridaren - lite över 100 volt tror jag)..
Från min tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 75#p975114

Dieselpumpen är hyfsat lätt att demontera (se till att skydda de lossade anslutningarna mot smuts med ex. påsar eller liknande), men skulle inte tro att läckaget ligger här. Packningen som ligger mellan motor-topp och pump tätar mot oljeläckage (pumpen ansluter ju mot och roteras av kam-axeln). Så klart någonstans borde det också finnas en packning som separerar olja och diesel, men det kräver nog dissekering av dieselpumpen för att komma åt. Ett alternativ är ju också att demontera svarta "plast-inluft-kåpan". Med den borta så ser du in på kamaxeln och då borde det också gå att se om det finns spår av diesel-läckage mot kamaxeln från dieselpump (edit: denna är nog långsökt, även om det finns läckage går det nog inte att se). Dock tror jag faktiskt det är mer jobb att lossa denna kåpan (skall dras 1:5Nm/2:10Nm enligt speciellt mönster, kolla detaljer i Vida) än vad det är att lossa dieselpumpen..

Edit: Bild där du ser packningen för dieselpumpen (till höger):
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 05#p983059

Tar det tid för pumpen att bygga tryck när du startar? Är det skillnad beroende på hur lång tid bilen stått stilla?

Edit: Mitt tryck ligger på c:a 320bar en sekund efter påbörjad krankning (ligger runt 2-5 bar innan krankning) (bilen har alltid gått igång relativt lätt, någon gång har den tagit längre tid på sig, någon (1) gång stannat igen, men generellt ganska snabb tändning). Efter tändning sjunker tomgångs-trycket till runt 250bar.

På engelska forum har jag sett att en del haft problem med tryck/volym-regulatorn (inte hundra på vilken av dom som pekas ut) och kunnat fixa detta genom att demontera, göra rent och montera. Men det är också ett "långskott". Jag har inte provat detta själv. Har du möjlighet får du gärna kolla vilka värden du har på volym och tryck-ventil och jämföra med "rekommenderade" värden och mina värden. Fast om det nu är detta som var problemet i min så tycker jag att det borde synas i oroligt/lägre bränsletryck, vilket jag inte har.

Vid tomgångsvarv säger Vida att följande värden är förväntade
Öppningsgrad Bränsletrycksreglerventil: 16%
Öppningsgrad Bränslevolymreglerventil: 19%.

Mina värden avviker något från detta och är istället:
Öppningsgrad Bränsletrycksreglerventil: 13%
Öppningsgrad Bränslevolymreglerventil: 22%.

Antar vidare att du är medveten om vad som kan hända om oljenivån blir för hög (engine-run-away)? Håll koll..
Tack för tipsen :)
Har kontrollerat oljenivån idag och den verkar ligga stabilt (trodde att den stigit men bilen stod nog i en lutning när jag kollade sist).
Upptäckte att en slang till ena spjället på insuget var mycket sladdrig så jag bytte den och testade funktionen på spjället men jag måste nog kolla upp hur det ska funka för det verkar vara trasigt eller vad tror du?
https://www.dropbox.com/s/rtw6qiostcao2 ... 4.mp4?dl=0
Spjället är helt löst utan vaccum.
Sett en tråd om detta fel här på forumet någonstans...ska bara hitta dit :D
#1009784
Den är trasig precis som du misstänker. Jag har haft precis likadant. Funktionen på spjällen är enligt följande:

Vänster spjäll. Komprimerad luft från intercooler. Spjället är fjäderbelastat, normalt öppet. Spjället stängs när motorn stängs av, samt används också av motorn när den vill öka mängden EGR (genom att öka tryckfallet för komprimerad luft).

Höger spjäll. Komprimerad luft, EJ kyld av intercooler. Spjället (skall vara) fjäderbelastat, normalt stängd. Används vid regenerering, samt kallstarter för att öka motorns temperatur snabbare.


[youtube]3oa1TiuaETM[/youtube]

Min lagning från filmen ovan gick sönder efter ett tag och återgick till att slå obehindrat. Istället öppnade jag vakuum-klockan och tog ut "kuggaxeln", vred denna 180 grader och sågade nya kuggar med hjälp av en dremel och liten kapskiva (enligt tips från Sierra). Jag passade även på att limma på lite epoxi (o slipade därefter) på den gamla "kuggsidan" så att kuggaxeln skulle "trycka" lite mer mot kugghjulet. Jag tror att det håller än. Dock har jag väl inte märkt någon riktig skillnad i bilens beteende.

Annars har jag hittat möjlighet att köpa ny på någon "fransk länk" o det var inte så jättedyrt (jämfört med bildelsbasen/bilia) har jag för mig. runt 80€ eller liknande. Då sökte jag på någon av de artikelnummer som står på själva spjället. Har dock inte kvar länken, eller jo, här var den 72€.. Om det nu går att handla där, jag kan inte franska..

http://www.dpauto.fr/boitier-papillon-3 ... DF41_1.cfm
#1010364
Perra_367 skrev:Den är trasig precis som du misstänker. Jag har haft precis likadant. Funktionen på spjällen är enligt följande:

Vänster spjäll. Komprimerad luft från intercooler. Spjället är fjäderbelastat, normalt öppet. Spjället stängs när motorn stängs av, samt används också av motorn när den vill öka mängden EGR (genom att öka tryckfallet för komprimerad luft).

Höger spjäll. Komprimerad luft, EJ kyld av intercooler. Spjället (skall vara) fjäderbelastat, normalt stängd. Används vid regenerering, samt kallstarter för att öka motorns temperatur snabbare.


[youtube]3oa1TiuaETM[/youtube]

Min lagning från filmen ovan gick sönder efter ett tag och återgick till att slå obehindrat. Istället öppnade jag vakuum-klockan och tog ut "kuggaxeln", vred denna 180 grader och sågade nya kuggar med hjälp av en dremel och liten kapskiva (enligt tips från Sierra). Jag passade även på att limma på lite epoxi (o slipade därefter) på den gamla "kuggsidan" så att kuggaxeln skulle "trycka" lite mer mot kugghjulet. Jag tror att det håller än. Dock har jag väl inte märkt någon riktig skillnad i bilens beteende.

Annars har jag hittat möjlighet att köpa ny på någon "fransk länk" o det var inte så jättedyrt (jämfört med bildelsbasen/bilia) har jag för mig. runt 80€ eller liknande. Då sökte jag på någon av de artikelnummer som står på själva spjället. Har dock inte kvar länken, eller jo, här var den 72€.. Om det nu går att handla där, jag kan inte franska..

http://www.dpauto.fr/boitier-papillon-3 ... DF41_1.cfm
Tack för tipsen.
Filade upp kuggstången på andra sidan och la igen det gamla med epoxi så nu funkar det bra.
Dock svårstartad igen men nu fick jag se att det kom mängder med luftbubblor när jag gasade på....
Konstaterade att det kommer in luft i bränslet när det passerar filtret (tror att det är en spricka i locket).
Så nu är det bara att leta på en ny filterbehållare....kanske finns det något bättre att sätta dit.
#1010426
Prova att vända upp och ned (låter dumt, men det finns tidigare trådar om detta där luftbubblorna försvinner när man vänder filtret!) på filtret och be någon hålla i det när du provstartar. Startar bilen lätt då är det filtret.

Om det inte blir bättre undrar jag om det kan vara EGR ventilen som spökar?
#1010457
dieselputte skrev:Prova att vända upp och ned (låter dumt, men det finns tidigare trådar om detta där luftbubblorna försvinner när man vänder filtret!) på filtret och be någon hålla i det när du provstartar. Startar bilen lätt då är det filtret.

Om det inte blir bättre undrar jag om det kan vara EGR ventilen som spökar?
Jo ska testa och vända på filtret..
Försöker hitta en ny eller begagnad filterburk men det verkar svårt (verkar vara ett vanligt fel på dessa bilar).
Kanske kan man sätta dit en annan modell?
#1010462
Köpte nyss en filterburk komplett med filter här: http://www.ebay.com/itm/301748772550

Står att det är till peugeot men det är samma i volvon eftersom motorn är en peugeot motor.

Kom hem efter 4 dagar utan problem. Problemen med luft i ledningen försvann direkt!
#1010472
Tycker att det är svårt att veta vad som är normalt. Har sett formuleringen att "någon bubbla då och då är normalt", men det är ju rätt svårt att bedöma. Dessutom så kan man ju inte se hur det ser ut med luft i bränsleledningen när man belastar motorn som hårdast (under körning).

Sierra, när du bytt filterburk. Försvann bubblorna helt och hållet, eller ligger du på nivån: "någon bubbla då och då"?
#1010481
Min filterburk burk byttes vid 24k. Hade lite bubblor då och då innan bytet och även efter bytet. Verkstad som bytte mitt.

Fråga annars en bilverkstad som du litar på angående hur mycket lite bubblor som är ok innan prestandaproblem?

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]