NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hockeytok
Tack diselputte,
Mätte idag igen - bara därför att :-O) 14.78-14,8 v med olika instrument.
Har best regulator & kol, blir väl till att byta batteri - igen :(
av Rallybenny
Batteriet dog nu några dagar senare. Får bli ett biltema för denna gång. Orkar inte lägga ut 1895:- på volvoverkstaden för en Bosch variant. Hoppas Biltema skiten håller längre än detta haveri till skitbatteri. Som för övrigt är ett Bosch skräp.

-4..Den pallade inte -4... har inte åkt mer än 1000mil med den skiten
av dieselputte
Rallybenny skrev:Batteriet dog nu några dagar senare. Får bli ett biltema för denna gång. Orkar inte lägga ut 1895:- på volvoverkstaden för en Bosch variant. Hoppas Biltema skiten håller längre än detta haveri till skitbatteri. Som för övrigt är ett Bosch skräp.

-4..Den pallade inte -4... har inte åkt mer än 1000mil med den skiten
Ingen garanti kvar?

Har för mig jag gav runt 1800:- för Volvos batteri drygt 4 år sedan och då ingick byte a 360:- . En van mek byter väl batteri på 5 min = grym timpenning.
av Rallybenny
jag har säkerligen garanti kvar någonstans. Har precis flyttat och alla papper är en enda stor röra. Jag behöver dels bilen nu.

Orkar inte tjafsa med kvittohungriga kassafolk så jag fixar ett från biltema för en tusing. Det får va...
av rid54
Ang batterispänning: Se inlägget i början med illustrationen. Den säger mer än många ord...

Ang batteriers livslängd: Om bilen används korta sträckor (< 1 tim) och belastas utan att motorn är igång (värmare) så kan man nog nästan garantera att det aldrig blir fulladdat. Efter hand sulfaterar det, vilket innebär att delar av elektrodplattorna sätts ur spel och batteriets kapacitet minskar. Detta visar sig inte så tydligt, eftersom det får upp spänningen bra ändå; det är i praktiken som att batteriet helt enkelt "krymper" och när det är tillräckligt lite kapacitet kvar orkar det inget. Enda motmedlet är att underhållsladda när bilen står under natten, eller åtminstone en rejäl laddning en gång i veckan.

Ang AGM: Om det står i instruktionsboken att AGM-batteri ska användas, ska AGM-batteri användas... Dessa tål lite högre toppspänning än "vanliga" och om bilen är optimerad för AGM, så kommer konventionella batterier att bli överladdade och förstörda fortare än nödvändigt. AGM i bilar som inte är optimerade för det är inte skadligt, men det är tveksamt om det är ekonomiskt. De förstörs av underladdning lika väl som de konventionella, så det är ingen idé om man inte sköter batteriet. "Underhållsfritt" avser bara vattenpåfyllning, inte strömpåfyllning.
Användarvisningsbild
av Perra83
Rallybenny skrev:Bytte precis batteri. Fyfan vilket bök...inte blev det bättre att en stabiliseringspinne går tvärs över batteriet...hua....
Tvärstaget ska man lossa så man lättare kommer åt batteriet :lol:

Satte du på en snabbkontakt samtidigt till batteriet?
av Rallybenny
Snabbkontakt?

Nej jag har inte gjort något annat. Vad gör snabbkontakten för någon nytta?

Problemet med staget var att jag inte fick loss det. Vi fick köra lite med en blåslampa på låsmuttrarna tills dem expanderade. Sen var det inga problem att få upp. Innan tanken kom till hade vi jobbat i nästan en timme med att försöka vinkla ut skräpet ur lådan =)
Användarvisningsbild
av SvenB
Han menar nog snabbkontakt för laddare. :wink:

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]