NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av honcho
Hej. har en V50 2.4 2005 manuell.
Märkte för ett tag sedan att det klonkar vid kraftig inbromsning, kändes som motorn flyttar sig.
vid kraftig acceleration så vibrerar bilen lite smått och kan även klonka om man växlar lite häftigt eller släpper kopplingen lite snabbt.

jag kollade runt lite i helgen och jag har ett glapp i drivaxlarna, båda sidor. något värre på förarsidan.
likt detta

jag har försökt läsa mig till vad man skall byta men blir inte riktigt klok. det snackas om spänna drivaxelbulten, limma splinesen, byta drivaxeln osv. men hur vet man vad som är felet? en komplett drivaxel är ju ganska dyr så vill ju inte köpa en i onödan.

Funderar även på om något motorfäste sitter löst. lite osäker på var dom sitter på just V50, någon som har någon bra bild?

någon som har några tips på hur jag skall bättre pinpointa problemet med drivaxeln?
av timebandit
Jag hade kraftiga klonk vid upp och nerväxlingar. Främst på dom lägre växlarna.
Mitt problem avhjälptes helt med byte av båda motorfästena fram. En jäkla skillnad.
När mekanikern bytte föll det ena isär.
Det var svårt att visuellt se att dom var såpass slitna när dom satt på bilen. Så har bilen gått långt så är det kanske ändå inte fel att faktiskt byta dom.
Den ena sitter på vänster sida när du står framför bilen. Är en metallbygel över.
Den andra sitter typ under batterilådan och svårare att komma åt.

Angående drivaxlarna har jag tyvärr ingen aning om...
av agusta44
Kolla dina övre motorbussnigar, den ena sitter vid expantionskärlet, kolla så den inte har läck olja då är den kass och behöver bytas, den högra sitter under batteriet som nämns tidigare.
Sen har du en bussning under bilen till växellådan, ta bort det undre plastskyddet så ser du bussning, sitter med några skruvar lätt att byta om du har tillgång till lyft. Köp en förstärkbussning från ford focus drive e i stället för Volvos sladdriga original, är en jäkla skillnad på din original och drive e bussningen, inte nämnvärt mera vibrationer med den heller, och du får en mycket tightare känsla på växlingarna...

Bild på bussningen, och hur den sitter:
http://www.torontomazda3.ca/forum/showt ... -the-vibe-)
av honcho
Hej igen. det är endast drivaxlarna som är kassa. kollade in jandrcvjoints.co.uk men tyvärr hade dom inte min modell.
V50 2.4 Manuell verkar svåra att hitta inom rimliga priser.
Jag kollar lite på laga.se men där dyker det upp många alternativ från b.la automat och 1.8. vad jag vet så passar väl inte dessa?

någon som vet om en annan leverantör än jandrcvjoints som ligger i samma prisklass?

vad jag kan se så skall alla dessa vara identiska

partnumbers 360001812 86032505 86038171 36000546 36000437 36000181 1798111 - vänster
partnumbers 360001820 86032497 86032570 36002452 36000555 1798101 - höger

Drivknuten har dem men 6papp för båda är fortfarande betydligt mer än jandrcvjoints 50pund/styck
Renovering framvagn Volvo 240

Har renoverat framvagnen i min Volvo 240 GLT -88. […]

Hade jag haft ditt körmönster och ä[…]

Det där borde ju vara ett lämpligt repob[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]