- lör 15 mar 2014, 18:41
#846045
Normalt skall bilen säga till själv: "Beställ tid för service"
Om nu någon "klåfingrig" har raderat det meddelandet så skall du omedelbart åka tillbaka med bilen till försäljningsstället. Är det en stor märkesverkstad så har dom ju protokoll på vad som är gjort eller inte. Då skall du fråga varför det inte är stämplat. Men låt dom inte rätta till detta förrän dom har kollat upp och visat att servicen verkligen är gjord. Är det en privat eller "bilhandlare på hörnet" så skall du ladda upp med fakta från konsumetköplagen och kolla din hemförsäkring. Du kan ha ett rättskydd i hemförsäkringen som kan hjälpa till att bekosta en jurist, om det behöver gå så långt. Du får kanske betala någon tusenlapp i självrisk, men det kan det vara värt. Advokater tar mycket mer i arvode.
I min V70 2.0F -08 skall service göras vid varje jämn tusenmil. Ena gången är det bara liten service med oljebyte och filterbyte. Andra gången är det större programmerad service efter schema. Jag gjorde nyligen 9000 mil-service. Det var liten service, bara olja och filter.
2.0F-motorn är samma motorblock som 1.8F-motorn. Bara lite större borrning.