NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rallybenny
Hej

Fattar ingenting om detta serviceträsk! Hoppas ni kan hjälpa mig!

Ringde till Skobes verkstad under förra veckan och fick ofantligt många olika priser beroende på vem fan man snackade med.

Den ena säger att kamrems skall bytas vid 18000(?) uppenbart felaktigt då den byttes vid 16000. Den andra säger att addetiv skall bytas vid 19000. Uppenbart felaktigt då det byttes vid 18000. Och den tredje, som dock gav bäst pris. Menar att det är en normal service som skall göras. Dvs filterbyten m.m.

Ursäkta ukrainskan. Men vad in i helvete är det som stämmer? Får inte ut ett vettigt ord utav någon av verkstadskillarna.

Hjälp mig!

MVH
Användarvisningsbild
av SvenB
Rallybenny skrev:Hej
Ringde till Skobes verkstad under förra veckan och fick ofantligt många olika priser beroende på vem fan man snackade med.
Den ena säger att kamrems skall bytas vid 18000(?) uppenbart felaktigt då den byttes vid 16000. Den andra säger att addetiv skall bytas vid 19000. Uppenbart felaktigt då det byttes vid 18000. Och den tredje, som dock gav bäst pris. Menar att det är en normal service som skall göras. Dvs filterbyten m.m. Men vad in i helvete är det som stämmer? Får inte ut ett vettigt ord utav någon av verkstadskillarna.
Ringde du till olika verkstäder, eller var det olika människor på samma verkstad? Men om bilen var inne på service vid 18.000 mil, så är det väl bara en "Basservice, eller till och med "Anpassad basservice" som skall göras :?: Jag tolkar det som att det var ett år sedan din förra service.
av Rallybenny
SvenB skrev:
Rallybenny skrev:Hej
Den ena säger att kamrems skall bytas vid 18000(?) uppenbart felaktigt då den byttes vid 16000. Den andra säger att addetiv skall bytas vid 19000. Uppenbart felaktigt då det byttes vid 18000. Och den tredje, som dock gav bäst pris. Menar att det är en normal service som skall göras. Dvs filterbyten m.m. Men vad in i helvete är det som stämmer? Får inte ut ett vettigt ord utav någon av verkstadskillarna.
Ringde du till olika verkstäder, eller var det olika människor på samma verkstad? Men om bilen var inne på service vid 18.000 mil, så är det väl bara en "Basservice, eller till och med "Anpassad basservice" som skall göras :?: Jag tolkar det som att det var ett år sedan din förra service.

Det tragiska är att det var samma verkstad. Olika nissar. För jag hade kompletterande frågor jag inte visste jag hade och ringde tillbaka, fick då tala med olika människor iom att jag var tvungen att förklara mitt ärende på nytt.

Ja det var ungefär 1 ½ år sedan. Köpte den beg och den hade legat och ruvat hos säljaren ett tag.

Nu ringde jag igen och verkstadschefen sa att det är lämpligt att göra det vid 1500mil/år eller göra det vartannat år om jag åker mindre. Nu åker jag ju typ 700-800/år men funderar på att serva den varje år ändå för att hålla den fräsh.

Men antar att det är basservice som gäller då?
Användarvisningsbild
av crumpets
Om du bara kört hälften av milen men det däremot gått ett år är det mig veterligen anpassad basservice istället för vanlig basservice. Servas varje år ska den hur som helst.
av dieselputte
Har du bevis (kvitto) på att kamremmen är bytt? Den skall enl servicebok bytas 24000mil /10år, så om den redan är utbytt är det bara att fokusera på årligt byte av olja + oljefilter + pollenfilter samt hålla intervallen för additiv påfyllning + bränslefilter vid 18,000, 24,000, 30,000 mil osv. DPF byter du när det larmar.
av Rallybenny
dieselputte skrev:Har du bevis (kvitto) på att kamremmen är bytt? Den skall enl servicebok bytas 24000mil /10år, så om den redan är utbytt är det bara att fokusera på årligt byte av olja + oljefilter + pollenfilter samt hålla intervallen för additiv påfyllning + bränslefilter vid 18,000, 24,000, 30,000 mil osv. DPF byter du när det larmar.

Nja jag har ju inte kvitto på det. Informationen fick jag av säljaren. Ringde till Skobes igen och de säger att det ska bytas en gång och då vid 24000mil/10 år. Så det är osannolikt att det är bytt. Utgår från att det ej är det.

Tack så hjärtligt för hjälpen! Det är tragiskt att en och samma företag säger så mycket fel när jag upplever att det ska vara så enkelt som det är för er att förklara.

Vilket jävla bra forum!
Användarvisningsbild
av SvenB
De brukar sätta på en klisterlapp på kåpan när kamremmen byts.
Användarvisningsbild
av SvenB
Rallybenny skrev: Tack så hjärtligt för hjälpen! Det är tragiskt att en och samma företag säger så mycket fel när jag upplever att det ska vara så enkelt som det är för er att förklara.
Vilken Skobes utnyttjar du? Jag servar hos Skobes i Flen, där är det aldrig problem. Men de är ju så små att det är en och samma person som svarar i telefon. 8)
av Rallybenny
SvenB skrev:
Rallybenny skrev: Tack så hjärtligt för hjälpen! Det är tragiskt att en och samma företag säger så mycket fel när jag upplever att det ska vara så enkelt som det är för er att förklara.
Vilken Skobes utnyttjar du? Jag servar hos Skobes i Flen, där är det aldrig problem. Men de är ju så små att det är en och samma person som svarar i telefon. 8)
Detta är Skobes i Oskarshamn. Så fort jag kom till verkstadschefen så fick jag ju konkreta svar som är i lod med det som skrivs här. Annars hade väl dem bytt all den skiten helt i onödan, det hade ju varit något?

När det gäller behörigheten (kö[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]