NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulf13
Hej
Min fru har en S40N -04 och på besiktningen idag,sa man att det var stor skillnad i bromsverkan på bakhjulen.
Jag har provat att bromsa lite hårt och tror ni det kan räcka för att få loss kolven ,,eller vad det nu beror på. Hjulen rullar lätt så det är inga klossar som kärvar,
Jag har provat handbromsen och den verkar också¨ sämre på vänster sida, dvs den sidan som hade sämsta bromsvärdet vid besiktningen.
Kan det ha något samband, kanske genom att handbromsjusteringen hängt sig eller inte på något sätt kompenserat för förslitningen?
Vad tror ni och vad gör man åt detta, Bilen var på gränsen att få göra en ombesiktning,.
Ulf
av dongan
Tycker du ska riva ner bromsarna och kolla så att beläggen inte sitter fast.
Och kolla även så att kolven rör sig lätt, smörj vid behov.
av Ulf13
Tack för svaret.
Kan det vara så enkelt att själva oket kärvar och därmed blir det sämre tryck på den bromsklossen som sitter på oket,Är det så du menar?
Ulf
av JohnB
Endera kärvar kolven i oket eller så är det klossarna som kärvar. Riv isär, borsta alla ytor där klossarna ska kunna röra sig och smörj in med kopparpasta. Smörj även glidpinnarna i oket med bromscylinderfett samt peta upp damasken på oket och tryck in lite bromscylinderfett där också. Motionera sedan kolven ut och in med t ex en stor polygrip, tving eller så finns det särskilda verktyg för att trycka tillbaka kolven. Var noga med att ha något i vägen när du trampar ut kolven igen så att den inte åker ut ur oket då det kan vara lite knepigt att få tillbaka den igen. För att veta hur långt ut kolven kan tryckas är det bara att mäta tjockleken på skivan och ståldelen på klossarna och sedan lägga på någon millimeter för att vara på den säkra sidan.

/John
Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]

Körde hem husvagnen förra söndagen,[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Det är problem med dessa nästan moderna […]