NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frohike1ddd
Har sök och sök men hittar ingen tidigare tråd gällande ett troligen enkelt problem.
Har som så många andra problem med tempgivaren, som behagar att visa 2-3 plusgrader oavsett hur varmt eller kallt det är.

Har efter att ha läst lite konstaterat att felet med mycket hög trolighet sitter i kontakten mellan dörr och a-stolpe. Detta grundar jag i att är jag och pillar kan tempen gå upp till rätt yttertemp, för att några minuter efter att tändningen slås på sakta sjunka ned till 2-3 grader igen.

Därför vill jag själv prova att rengöra denna kontakt, men då till problemet, det att det sitter en låsning på kontakten och kan känna att det sitter en på motsatta sida. Men får inte loss kontakten, lyckas inte klura ut om låsningen skall tryckas in eller dras ut.

Så är det någon som har ett tips, man skall väl inte behöva demontera ner hela dörren för att få loss denna kontakt eller?
av peetan
Felet sitter nog i din ytterbackspegel, eftersom givaren sitter där.

Om du ska ha loss dörrkontakten:

Ta en mejsel och pilla försiktigt upp låsningen,
låsningen skall alltså rakt upp.

Den låsning du tänker på går in i dörren och plockas lättast av från insidan.
frohike1ddd skrev:Har sök och sök men hittar ingen tidigare tråd gällande ett troligen enkelt problem.
Har som så många andra problem med tempgivaren, som behagar att visa 2-3 plusgrader oavsett hur varmt eller kallt det är.

Har efter att ha läst lite konstaterat att felet med mycket hög trolighet sitter i kontakten mellan dörr och a-stolpe. Detta grundar jag i att är jag och pillar kan tempen gå upp till rätt yttertemp, för att några minuter efter att tändningen slås på sakta sjunka ned till 2-3 grader igen.

Därför vill jag själv prova att rengöra denna kontakt, men då till problemet, det att det sitter en låsning på kontakten och kan känna att det sitter en på motsatta sida. Men får inte loss kontakten, lyckas inte klura ut om låsningen skall tryckas in eller dras ut.

Så är det någon som har ett tips, man skall väl inte behöva demontera ner hela dörren för att få loss denna kontakt eller?
Hej, fick precis samma problem, 17-18 ute och mätaren slog mellan +8 och -2. Vilket gjorde att ECCn värmde kupéluften... Men efter att ha juckat lite på kontakten samt en vända kontaktspray så fungerar den nu precis som den skall! :D

(P.S. Är du samma frohike som på byggahus? D.S.)
av frohike1ddd
peetan - Det som talar emot att felet är just givaren är att när jag är och rör om i kontaktstycket får jag en temperatur som stämmer med vad det är ute.

larsstefanaxelsson - Japp det stämmer samma person.

Får väl se om jag kan få in kontaktspray utan att få isär kontaktstycket.
Får höra med verkstadskillarna i morgon om de har något bra svar hur man får sär kontakten när jag ska in på service.
Det var ju enkelt när man fick reda på hur man skulle göra. På ovansidan sitter en lite refflad del på kontakten. strax nedanför toppen finns en liten skåra. Där sätter man in en plattmejsel och bänder upp den räfflade delen. Då lossnar kontakten utan några problem alls. Simpelt simpelt. :D

Nu är temperaturen okej ivafall, tog isär kontakten och hela dörren. Körde i kontaktspray i alla kontakter jag hittade.
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]