NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

God eftermiddag.

Beställde en fast dragkrok idag till våran V50 2007. Har redan skummat igenom monteringsanvisningarna lite på vcc's hemsida.
Tittar man på monteringsanvisningen för den kompletta dragkrokssatsen så skall det INTE borras någonstans eller dyligt.

Kollar man däremot specifikt på enbart förstärkningsstaget så skall det måttas och borras hål å grejjer.

Länk till monteringsanvisningarna:
http://accessories.volvocars.com/Access ... y=dragkrok

Någon som kan bekräfta hurvida man behöver borra eller inte när man köpt hela monteringssatsen?

//Kensy
Senast redigerad av 1 timebandit, redigerad totalt 0 gånger.
Hej Timebandit,
Enligt Volvo och min installationsanvisning skall det ej borras. Borrhålen är förberedda. Visserligen är min bil en my12 men anvisningen gäller
från my05. Förstärkningsstaget verkar finnas i två olika modeller, ett kraftigare som man måste borra hål för tillpassning.

MVH
Lars
Hej å tack för svar.

Det var ju ganska skönt att höra. Vet du även varför det finns ett kraftigare förstärkningsstag? Måste finnas en anledning till att dem tagit fram en sådan?
Anvisningen till det separata förstärkningsstaget verkar höra till den delbara dragkroken.
/greenbay
Ahhh, att det kan vara så enkelt ibland! Tack för hjälpen!

Har faktiskt en fråga till om någon vet svaret. I beskrivningen står det att den mittersta bulten på vardera sida om förstärkningsstaget är svårt att komma åt och att Volvo/Bilia har ett specialverktyg för att kunna dra åt korrekt. Någon som kan kommentera detta? Behöves det verkligen något speciellt verktyg, vad isåfall? :)
timebandit skrev:Ahhh, att det kan vara så enkelt ibland! Tack för hjälpen!

Har faktiskt en fråga till om någon vet svaret. I beskrivningen står det att den mittersta bulten på vardera sida om förstärkningsstaget är svårt att komma åt och att Volvo/Bilia har ett specialverktyg för att kunna dra åt korrekt. Någon som kan kommentera detta? Behöves det verkligen något speciellt verktyg, vad isåfall? :)
Hej,
Har nu inspekterat gällande bult och kan konstatera att det är j-ligt tight. Men misströsta inte. Allt går utom små barn och tennsoldater. :D
/Lars
Tack för det konstanterandet! :)

Om någon vet nått bra å enkelt sätt att kunna dra den ordentligt så tveka inte att skriva det! =) Får kolla på kollegans bil lite under veckan å se om jag kan lösa det själv...
Hej,

Nu har jag inte själv monterat dragkroken på vår V50. En bockade/vinklad ringnyckel kanske ?? Frågan är då bara hur du ska kunna anlägga
rätt moment då det är som sagt väldigt tight där bulten sitter.
/Lars
Precis. Löser säkert så att jag lyckas dra den lite men frågan är hur jag skall kunna dra den med rätt moment? Tips vore väldigt tacksamt. Påbörjar nog jobbet på Torsdag eller till helgen.
Nu är själva dragkroken monterad. Tog strax över 3 timmar. Fick liksom göra om jobbet då förstärkningsstaget hade hamnat snett. Misstänker att det hände pga att det var så tajt mot L-profilen baktill typ.
Elen orkar jag inte med att göra idag, utan det blir imorgon :)

Ang. den bulten som sitter i mitten har jag inte lyckats att momentdra men tog i så mycket kan kunde med en ringnyckel. Skall be min starka arbetskamrat efterdra dem mittersta bultarna på Tisdag. Sedan blir det bilprovningen nästa.
Låscylinder

Tillhållarna har nog kärvat fast pga ko[…]

nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]