NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Nu har jag läst ett antal trådar om ojämnt slitna däck med "klackar", men jag har inte blivit klokare på eventuella åtgärder/justeringar.

Situationen är följande:
4 år gammal bil (C30 D5 MY07) med 20mm orginal sänkt sportchassi. Rullat 10.000 mil och bakdäcken (sommardäck) är kantiga med klackar på insidan vilket genererar mycket ljud i kupèn. Klackarna känns tydligt om man drar med handen och det syns tydligt med blotta ögat.

Köpte 2 nya däck i höstas (vinterdäck) som monterades bak och har väl kört 1.200-1.500 mil på dem. När det nu var dags att byta till sommarpjuksen så tyckte jag mig kunna se att det faktiskt redan fanns tendens till "kantighet" på vinterdäcken.

Följdaktligen körde jag till en verkstad för att kontrollera hjulvinklar. Hade förväntat mig negativ camber och toe in men alla värden (camber, toe osv) var gröna och inom toleransen. Verkstan hade inte några tips och ifrågasatte väl egentligen bara däckens kvalitet, men efter vad jag har förstått är det normalt ett bra däck (Nokian Hakka Z, följde med i bilköpet)??

Så, vad är eran rekommendation? Ignorera vad jag tycker mig kunna se på vinterdäcken, köpa nya sommardäck och hoppas att det inte uppkommer igen.
Eller göra som någon föreslog: hitta en "guru" som kan finjustera inställningen utefter hur däcken ser ut?

Andra förslag mottas givetvis tacksamt....

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg