Fellow skrev:Däckdimension?
205-50-17
Moderator: Moderatorer
ultraviolent skrev:Hej!Tjena, läste dit inlägg nu. Jag har exakt samma problem som du beskriver. Har du kommit på vad som var fel ? När jag gasar på så drar bilen lite åt höger och när jag släpper på gasen och lägger foten på bromsen så drar den åt vänster. Skitskumt.
På min S40N T5 MY04 så känns det som det är lite obalans i framvagnen.
Det märks extra tydligt vid kraftigt gaspådrag och när man släpper av så drar bilen lixom till åt ena sidan.
Det kan variera åt vilken sida den drar åt.
Släpper man ratten så kan man märka av att den drar lite men går ändå hyfsat rakt och det märks just tydligast vid gaspådrag och när man släpper av.
Någon som har haft liknande problem eller som vet vad det kan bero på?
Tacksam för svar :)
Mvh
Fellow skrev:Med breda däck så blir det spårigt speciellt vid gaspådrag, framhjulsdrift.Jag har samma bredd på sommar som vinterdäck.
MrPeppa skrev:Vinterdäcken är mjukare och därmed känsligare mot div hjulspår och andra ojämnheter på vägen (längsgående). Ibland behöver manknappt se ojämnheterna på vägen för att bilen skall dra som en idiot åt alla håll. Är så chassiet är uppbyggt på dessa bilar. Dom är fina att köra på plan sommarväg med bra däck, men på fel väg med fel däck är det direkt obehagligt. Har kört div. S40N, V50 och C30, ALLA gör likadant! Kan tilläggas att Gislaved Nordskit är den gemensamma nämnaren på alla dessa bilar också. ;)Fellow skrev:Med breda däck så blir det spårigt speciellt vid gaspådrag, framhjulsdrift.Jag har samma bredd på sommar som vinterdäck.
Sommar = 215/50-17
Vinter = 215/65-16 (byter idag till 205/55-16)
Med sommarhjulen så drog den inge alls men nu är det väldigt markant.
Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]