NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

KKR skrev:
dieseldyret skrev:raskt regnestykke til norge: Svensk pris 199.000SEK , 1400kg, 135g CO2, 2008 modell, resulterer i 113.000NOK i engangsavgift for innførsel til Norge. Men man kan trekke ut 25% av svensk pris ved innførsel om man kjøper svensk bil hos forhandler, da begynner man å muligens å se en fortjeneste. I tillegg kommer eventuelt en god kurs for tiden da.
Och jag som trodde att Sverige var värst i att "pungslå" bilismen. Det måste med andra ord löna sig, för de som kan, att registrera en bil hos någon släkting/bekant i Sverige
Norska myndigheter håller ett öga på alla svenska bilar som verkar vistas lite för mycket i Norge. Men våra norska kamrater kan säkert berätta mer om detta.
av bhensv
Så nu har jag varit och provkört bilen. Det är en Kinetic utrustad med RTI, PDC bak och Telefon, möjligen något mer.

Största minusen är avsaknad av Xenon och parkeringsvärmare, dimljus och nedlackning hade också varit fint å ha rent estetiskt.

Angående köra svensk-reggat i Norge; visst, det går, men jag som bor här och inte lagligen kan göra det orkar/vill inte ta risken, och SÅ mycket att spara är det inte.

Jag kommer leta vidare.. tack för hjälpen så länge
Senast redigerad av 1 bhensv, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
StringerBell skrev:
KKR skrev:
Och jag som trodde att Sverige var värst i att "pungslå" bilismen. Det måste med andra ord löna sig, för de som kan, att registrera en bil hos någon släkting/bekant i Sverige
Norska myndigheter håller ett öga på alla svenska bilar som verkar vistas lite för mycket i Norge. Men våra norska kamrater kan säkert berätta mer om detta.
Attans så förargligt. Så om en person flyttar till Norge kan man inte "disponera" mammas bil.
av jumu01
Om du flyttar till Norge som utlänning så får du ta med bilen som flyttgods och senare registera den där om du blir permanent boende. Minns jag rätt så skall du även har ägt bilen 1 år innan du flyttar till Norge för att inte drabbas av deras sinnessjuka straffavgifter, vet inte om man idagsläget ändrat denna regel!

Man får inte i Norge köra en svenskregisterad bil (om ägaren är annan än föraren) som norrman, norska politi kommer då verkligen att ha synpunkter på detta och bestraffa dig som norrman! (Var så för 15 års sedan då jag frilansade där på heltid).

Men som norsk medborgare så har du helt andra regler att rätta dig efter, har själv köpt en svensk bil av en norrman som hade studerat till tandläkare i Sverige och köpt ny bil här och när han 2 år senare flyttade tillbaka till Norge så skulle han vara tvungen att betala 90 000 kr extra för bilen :shock: ,
helt sinnessjuka regler som gäller i Norge ser ni, likadana finns även i Danmark också, så vi svenskar ligger inte i toppen av Europalista av att bli "pungslådda".

Klokt av dig "bhensv" att rata denna bil, du skall se att du kommer att finna en ännu bättre!
av Steff 99
KKR skrev:
dieseldyret skrev:raskt regnestykke til norge: Svensk pris 199.000SEK , 1400kg, 135g CO2, 2008 modell, resulterer i 113.000NOK i engangsavgift for innførsel til Norge. Men man kan trekke ut 25% av svensk pris ved innførsel om man kjøper svensk bil hos forhandler, da begynner man å muligens å se en fortjeneste. I tillegg kommer eventuelt en god kurs for tiden da.
Att försöka lura Norska skatteverket är inte att rekomendera, det kostar mer än det smakar.
Bara som svensk att använda en svenskregisterad bil och arbeta och bo i Norge kan rendera riktigt höga böter.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]