NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Gourmand skrev:Tar själv gärna ett "järn" dåd och då, men skulle aldrig komma på tanken att hälla i dessa droppar i någon bil. Brännvin gör sig bästtre till sillen.
Nu kom det, bäste herr Gourmand ämnar att skämta med oss. Jag trodde diskussionen var seriös.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag var nu i eftermiddags i Eskilstuna och passade på att åka till Bilia för att fråga om etanolen. Jag var lite orolig trots allt eftersom jag var med på 80-talet då man skattade bort LPG:n.(Motorgas). Jag hade en gasdriven Cheva som taxibil då. Jag fick tag på en försäljare på Bilia som jag framförde frågan om etanolens "hädangång" eller inte. Hans spontana reaktion: Vilket dj**vla skitsnack. Skulle i så fall Volvo satsa på etanol som kompletteringsbränsle i gasbilarna? De säljer fortfarande bra med Flexifuelbilar, det är till och med flera som beställt V 50 2.0F trots att det finns kampanjbilar 1,8F kvar. Han berättade också att diskussioner förs med bensinbolagen att på de större mackarna kunna tillhandahålla både vinteretanol (25% bensininblandning) och sommaretanol (15% bensininblandning) under vintrarna. Detta för att yrkestrafiken (taxi och budbilar m.m.) skall kunna köra så miljövänligt som möjligt. De bilarna startas ju aldrig riktigt kalla. Detta skulle ju kunna gynna andra bilister också, de som har varmgarage eller motorvärmaruttag på parkeringsplatsen.
av Gourmand
erc skrev:
Gourmand skrev:Etanolbilsförsäljningen har på senare tid i det närmaste upphört till förmån för de moderna och extremt snåla dieselbilarna.
Roade mig under lunchen med att gå igenom min handlaren leveransinformation och konstaterar att det knappast förekommer någon "i det närmaste upphörd" försäljning av E85-bilar.

På handlaren Helmias leveransinformationslista finns:
- 152 dieselbilar (varav 44 miljöklassade, dvs förbrukning under 4,5l/100km)
- 57 E85-bilar
- 18 bensinbilar

Handlaren är Helmia, Karlstad -dvs normalstor handlare i mellansvensk medelstor stad. Statistik från Bil Sweden visar också på en fortsatt stabil närvaro av E85-vagnar.

http://www.helmia.se/bil/Leveransinfo.aspJag har knappast bestämt att folk ska välja snåla dieselbilar eller för den delen snåla bensinbilar istället för spritdrivna bilar. Det har de som köper bilarna själva bestämt, vilket de siffror du refererar till också helt riktigt bekräftar.

Varför har du bestämt dig för att försäljningen av E85-bilar "i det närmaste upphört"?!? När hittade du på det?
av MattiasD
KKR skrev:Jag var nu i eftermiddags i Eskilstuna och passade på att åka till Bilia för att fråga om etanolen. Jag var lite orolig trots allt eftersom jag var med på 80-talet då man skattade bort LPG:n.(Motorgas). Jag hade en gasdriven Cheva som taxibil då. Jag fick tag på en försäljare på Bilia som jag framförde frågan om etanolens "hädangång" eller inte. Hans spontana reaktion: Vilket dj**vla skitsnack. Skulle i så fall Volvo satsa på etanol som kompletteringsbränsle i gasbilarna? De säljer fortfarande bra med Flexifuelbilar, det är till och med flera som beställt V 50 2.0F trots att det finns kampanjbilar 1,8F kvar. Han berättade också att diskussioner förs med bensinbolagen att på de större mackarna kunna tillhandahålla både vinteretanol (25% bensininblandning) och sommaretanol (15% bensininblandning) under vintrarna. Detta för att yrkestrafiken (taxi och budbilar m.m.) skall kunna köra så miljövänligt som möjligt. De bilarna startas ju aldrig riktigt kalla. Detta skulle ju kunna gynna andra bilister också, de som har varmgarage eller motorvärmaruttag på parkeringsplatsen.
Riktigt intressant att det förs en diskusion angående den sk vinterkvaliteten med de större kjedjorna. Det är dumt med onödig inblanding av fossilt bränsle i E85 och i södra delen av landet skulle det förmodligen gå utmärkt att skippa vinterkvalitet helt och hållet. Har man en tidig flexifuel bil med startproblem går det att blanda i mer bensin själv, eller använda motorvärmare, eller varmgarage, som du skriver. Att ändra på bänslet är en dum lösning då biltillverkarna slipper lösa problemet med t ex förvärmning av bränsle. Eller ge oss blandpumpar!
Användarvisningsbild
av Hexenhammer
Jag skulle välja en 1.6D Drive alla dagar i veckan, faktiskt. Hade en 1,8F från 2009 ett tag. Men den strulade, var oerhört tråkig att köra, drog minst lika mycket bensin som min V70II 2,0F och ja... det var helt enkelt inte en bil för mig. Den funkade, men inte mer än så, typ.

Du lär ju spara igen dom pengarna du får lägga extra på en 1,6D i bensinkostnad, om man säger så!
av erc
Gourmand skrev:
erc skrev:
Gourmand skrev:Etanolbilsförsäljningen har på senare tid i det närmaste upphört till förmån för de moderna och extremt snåla dieselbilarna.
Roade mig under lunchen med att gå igenom min handlaren leveransinformation och konstaterar att det knappast förekommer någon "i det närmaste upphörd" försäljning av E85-bilar.

På handlaren Helmias leveransinformationslista finns:
- 152 dieselbilar (varav 44 miljöklassade, dvs förbrukning under 4,5l/100km)
- 57 E85-bilar
- 18 bensinbilar

Handlaren är Helmia, Karlstad -dvs normalstor handlare i mellansvensk medelstor stad. Statistik från Bil Sweden visar också på en fortsatt stabil närvaro av E85-vagnar.

http://www.helmia.se/bil/Leveransinfo.aspJag har knappast bestämt att folk ska välja snåla dieselbilar eller för den delen snåla bensinbilar istället för spritdrivna bilar. Det har de som köper bilarna själva bestämt, vilket de siffror du refererar till också helt riktigt bekräftar.

Varför har du bestämt dig för att försäljningen av E85-bilar "i det närmaste upphört"?!? När hittade du på det?
Ditt svar var en aning svårtolkat då det fanns inbäddat i det tidigare citatet.

Menar du att siffrorna jag hänvisade till bekräftar att försäljningen av E85-bilar upphört?!
Användarvisningsbild
av SvenB
erc.
Jag tror att signaturen Gourmand skämtar med oss för att få ut oss "på banan". Det spelar ingen roll vilka fakta du kommer med, för honom är "har etanolbilsförsäljningen upphört" trots att du påvisat att av 101 miljöklassade bilar på din lista är 57 E 85-bilar. Behöver jag tillägga att han i en annan tråd lovordar 1.6 D.
av Lövet
Jo, fast nu är det ju bara Volvos försäljning som är med där. En mycket mer intressant fråga är:

>Av all Sveriges miljöbilsförsäljning - hur stor andel är E85?

BilSweden borde kunna svara på det om någon har tid att gräva i deras arkiv.
av erc
andreas_lofgren skrev:Jo, fast nu är det ju bara Volvos försäljning som är med där. En mycket mer intressant fråga är:

>Av all Sveriges miljöbilsförsäljning - hur stor andel är E85?

BilSweden borde kunna svara på det om någon har tid att gräva i deras arkiv.
Faktiskt inte bara Volvo. Den aktuella återförsäljaren Helmia säljer Volvo, Ford, Renault och Dacia. Tog just detta som ett exempel "direkt från verkligheten".

Enligt Bil Sweden ser miljöbilsförsäljningen ut på följande sätt för perioden januari - oktober (2009)

E85: 50,9%
Diesel (under 120g CO2/km): 22,2%
Bensin (under 120g CO2/km): 16,4%
Gas: 7,5%
Hybrid: 3,0%

Andelen E85 har sett ut på följande sätt de senaste månaderna:
OKT09 38,7%
SEP09 43,2%
AUG09 50,2%
JUL09 52,0%
JUN09 49,7%
MAJ09 61,4%
APR09 57,4%

Alla siffror finns, svart på vitt, enkelt tillgängligt på http://www.bilsweden.se

Att de miljöklassade dieslarna blir allt populärare är inte speciellt märkligt då de "tjänar mest" på de fem skattefria åren.
av erc
KKR skrev:erc.
Jag tror att signaturen Gourmand skämtar med oss för att få ut oss "på banan". Det spelar ingen roll vilka fakta du kommer med, för honom är "har etanolbilsförsäljningen upphört" trots att du påvisat att av 101 miljöklassade bilar på din lista är 57 E 85-bilar. Behöver jag tillägga att han i en annan tråd lovordar 1.6 D.
Jo, jag är ganska säker på att det rör sig om ett riktigt litet troll...
Felkod B5

Jag har inte läst eller hört om nå[…]

Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]