NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tomacee
Hur vet man vilken årsmodell man har?
Har hela tiden trott att det var en 06:a som ja köpt men när jag hämta bilen så stod det 07 i alla papper.
Men om man söker på försäkringsbolagets hemsida så är det en 06.
Stereon är premium sound och har en knapp som heter "mode" och aux utgång.
Det finns ingen information om detta i manualen.
Men kollar man på 07:ans manual så finns detta med.''
av robbancarlsson
Det brukar vara lite lurigt det där, eftersom försäkringsbolagen räknar bilarna efter årsmodell och volvo själva räknar sina bilar efter modellår. Modellåret brukar brytas nån gång nu under försommaren, vilket innebär att bilar tillverkade efter låt säga vecka 25 räknas som modellår (MY) 2010. Det innebär att försäkringsbolagen klassar en MY10 tillverkad under 2009 som en -09.
Jag har för mig att aux ingång kom först på MY07. Så på volvospråk har du en -07:a och på myndighetsspråk en -06:a.
av matthh
Det finns en standard som gör att man kan se tillverkarens fordonsår utifrån chassienummer. Gäller inte alla tillverkare, men bl.a. Volvo.
Kolla den 8:e siffran från slutet i numret. Är det en 6:a ska det vara en -06, är det en 7:a är det en -07.
av Tomacee
Jepp, det är en en 07:a enligt chassinummret.:)
Trevligt att volvo själva inte visste om det:)
Priset var ju satt för en 06:a:)
av dali
Det är sannolikt en MY07 som är tillverkad 2006. Volvosäljare brukar ha bra koll på bilarna när de ska sätta utpris ... inpris är de mindre noga med ... ;)
Användarvisningsbild
av opA
Det första jag fick lära mig med min V50 var detta med chassinumret..

Jag hade påpekat att på TS hemsida står det att det är en -05:a men enligt annonsen var det en -06:a.. försäljaren påpekar då detta med chassinumret.. trevligt att man fick lära sig något nytt. :)
av Tomacee
Står även 2007 i dörren på bilen:), Kul att man fick ett extra år på bilen då:)
Har snokat lite på blocket och det verkar som alla som säljer går efter volvo modellår och inte efter år den är tillverkad. Så det är väl bara att följa strömmen när det är dags:)
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]