NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av darude
Hej.

Då ska man troligen bli Volvo ägare för första gången. :mrgreen:
Bilen som jag är intresserad av är en Volvo S40 1.8 -05 6000mil, business, high performance ljud. Priset är runt 120000kr på Volvo. Nån som kan ge nå bra tips vad man ska kolla när man provkör den. Den har rullat som volvo tjänstebil i göteborg, sa försäljaren i alla fall. Ge mig massor av råd nu innan jag slår till. :)
av nscho
"Tjänstebil" betyder ofta att den har varit en hyresbil. Kan vara nåt att kolla upp, även om jag inte tror att folk som hyr en S40 1.8 buskör med den...

Det finns andra trådar om vanliga fel här på forumet, kolla upp dem.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Jag kör samma bil, samma årsmodell men med lite mindre utrustning.
I stort tycker jag att den fungerat bra, det är däremot en massa småfel, småsaker som man kan irritera sig på. Framförallt knakande stolar, dörrpaneler, vindbrus från dörrar, felmeddelanden som dyker upp i displayen och försvinner, stereon som slutar fungera ibland och börjar fungera efter att man stängt av bilen en minut, ACn blåser kallare på ena sidan.... ja, listan kan nästan bli oändligt lång. Inga saker man hittar på en enda provkörning utan upptäcker efter lite längre ägande tyvärr.
Sen ska du söka lite bland trådarna så hittar du alla "standardfel" du skall leta efter. ;)

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]