NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rosenlorden
Skulle ut o köra pärlan lite när jag bländades av felmeddelandet "motorhuv öppen". Öppnade huven (som var helt stängd) och stängde den igen och hoppades meddelandet skulle försvinna. Men det envisas med att stå kvar hela tiden till att övergå i en arg röd triangel när man kör :x :x :x .. Jag letade efter givaren till motorhuven och kan bara konstatera att givaren sitter väl dold under plasten vid själva lås mekanismen?

Själva lås mekanismen ser precis ut som vanligt och fungerar normalt, trasig givare? Några tips på hur jag ska gå tillväga? Jag xenonkonverterade för några dagar sen men det kan väl knappast påverka, eller har vi kommit åt någon sladd kanske? Men alla dagens bil sladdar sitter ju med clips fattning så det verkar inte troligt..

Bilen i fråga är en v50 T5 -05

Tacksam för hjälp !! :-O) :-O) :-O)
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Har kikat lite på det själv nu, hittade givaren som ska bli påverkad, var ett helvete att precis kunna trycka på den med en smal mejsel, den fungerade, så det är någonting på själva huvlås mekanismen eller nåt på givar skallen som lossnat :( :( .. Ska försöka sätta dit någon magnet på detaljen som ska trycka in givaren. Alternativt försöka få dit något på givaren som får den konstant intryckt. Eller om jag kan få ut sladden till den så kan jag jag ju kortsluta den. Var nere på Bilia också skulle kosta 2000:- !! varav 1400 i arbetskostnad.. (komplett huvlås byte). Tror nog vid närmare eftertanke att jag ska försöka kortsluta sladden..?
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Problem löst.. Fick montera bort plastkåpa, efter lite omständigheter fick jag bort givar kontakten och byglade den, så nu hoppas jag att inte någon gör inbrott i motorrummet eftersom det inte kommer larma då :wink: :wink: :wink:
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]