NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag vet inte så mkt mer om C30 än att jag gillar storleken på bilen. Men vad är det för bil egentligen.. Volvo har ju haft en del samarbeten med andra biltillverkare genom åren och det har väl aldrig gjort bilmodellen något gott.. Så hur det med C30..känns som att det är nåt samarbete också.. Fords bottenplatta? Ford motorer.. Men även Volvos femmor förekommer.
Så helt ärligt, vad har C30 för svagheter och kvalitets problem, om det sitter en Volvo femma under huven? Rost? Som sagt nyfiken på modellen..
C30, S40 & V50 går ofta under benämningen P1 och det är mycket Ford Focus samt motorer som finns i Peugeot, Mini och Mazda.

Jag har inte läst om några specifika problem för C30, så det är väl det vanliga med motorer och elektronik på tidiga modeller av P1.

https://youtube.com/shorts/PaVNopfahNg? ... LmlyAF-i9Q_

Edit:

Bilarna börjar bli till åren så rost och slitna bussningar är vanligt förekommande numera.
Som ni skriver. De drabbades väl ofta av störande elfel eller andra småsaker. Dock skulle de enligt Folksam eller Länsförsäkringar vara bättre än sina storebröder som förvisso var mindre tid på verkstaden och kortare tid men hade dyrare fel som drog upp ägandekostnaderna ytterligare

2013 köpte vi en V60 MY06 som rullat 13 000 mil. Den såldes till en familjemedlem 2016 och de sålde den sedan 2022, då med 20 000 mil på mätaren. Vi va överens om att detta va den pålitligaste och billigaste kärra vi ägt men ja, där fanns störande fel som misssvisande yttertemperaturgivare och elfel i dörrsida samt en typsik uttorkad vakumslang som motsvarande Ford Focus också fick, dock billigt och enkelt att laga mm. Nu har den rullat 25 000 mil men verkar ha blivit underkänd i besiktningen förra månaden tyvärr

Jag hade kunnat ha en C30 men det hade nog slutat med en V40 MY17 eller så istället, bättre komfort och trevligare på alla vis, tycker jag då
Jallemet skrev: Igår, 11:50 C30, S40 & V50 går ofta under benämningen P1 och det är mycket Ford Focus samt motorer som finns i Peugeot, Mini och Mazda.

Jag har inte läst om några specifika problem för C30, så det är väl det vanliga med motorer och elektronik på tidiga modeller av P1.

https://youtube.com/shorts/PaVNopfahNg? ... LmlyAF-i9Q_

Edit:

Bilarna börjar bli till åren så rost och slitna bussningar är vanligt förekommande numera.
Rost har aldrig vart ett Volvo problem back in the day, får lite bitter Ford smak i munnen när jag läser detta..

PetEri skrev:
Rost har aldrig vart ett Volvo problem back in the day, får lite bitter Ford smak i munnen när jag läser detta..
Volvo 1974 var riktigt usla men vår V70 från 2004 är i princip rostfri. (trots samarbete med Ford Mondeo)

Jag har rost i karossen, väntar framskärm och mellan bakdörr och hjulhus så det finns hopp och är görbart.

Det finns fina och välskötta exemplar och det kan kosta såklart men dom blir färre för varje år, det hänger helt och hållet på tidigare ägare.

Jag är supernöjd men min V50 D2 och kommer att hålla den rullande sålänge det är ekonomiskt försvarbart.
VoC på begagnad bil

Yes, polarens 2018 funkar finfint och bör var[…]

Rost har aldrig vart ett Volvo problem back i[…]

Inget av utrustningen är ju beroende av att v[…]

Aha, bra tips!