NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dilav
Hej,

Byte dieselfiltret idag och efter det så startar inte bilen. Den starta på första försöket men dog efter 3 sek. Efter det så är den omöjlig.
Problemet är att jag inte är 100 på om det är på grund av dieselfiltrets byte. Drog nämligen först bara ut kablarna som sprutar in och ut diesel, men inget mer eftersom jag inte var säker om jag skulle hinna. Så jag satte tillbaka dem igen och prova starta bilen och den starta inte som sagt.

Efter att ha läst lite från mobilen på plast angående att lufta systemet tänkte jag att jag lika bra kan öppna och byta filtret om den nu ändå inte startar. Sagt och gjort, är jag här nu :/

Finns det något enkelt sätt att lufta bilen utan speciella verktyg?

Tack på förhand.
Hej
Har en 1,6D, Jag köpte artnr 25-6961 på biltema (gummipump) och vinylslang som passar på detta.
Kan lufta enkelt med den men vet inte hur det är på 2,0d motorn. Det borde vara samma eller??

Bild
rodi skrev:Hej
Har en 1,6D, Jag köpte artnr 25-6961 på biltema (gummipump) och vinylslang som passar på detta.
Kan lufta enkelt med den men vet inte hur det är på 2,0d motorn. Det borde vara samma eller??

Bild

Tack för ditt svar :)

Om jag förstod dig rätt så kopplar man ena ändan av slangen till flaska med diesel? och den andra ändan av pumpen kopplar man till den gröna "kabeln" och pumpar in dieseln dit?

Eller är det tvärtom att man suger ut luften från den gröna "kabeln" och har en flaska redo när dieseln kommer ut?
Man suger ut luften från retur slangen helt enkelt tills det blir utan bubblor sedan startar du bilen snabbt. Låt bilen gå i tomgång några minuter.
Den gröna kopplingen fick jag när jag köpte Eolysvätska.
Ville tacka för hjälpen jag hittade i forumet genom att berätta hur mitt startpronlem med min V50 1.6 efter diesel filter löstes.
Försökte först pumpa fram bränsle med en oljebytarpump från biltema, 26-0006. Kopplade den mwd 8 mm slang till bränslefiltrets utgång. Fick dra ca 10 pump tag innan diesel syntes i slangen.
Försökte även hälla diesel in i slangen till motorn, men den startade ändå inte.
Kapade det längre anslutnibgsröret på det gamla filtret och satte den i slangen till motorn. Monterade den till PVC-slang, 15-312 och till slangen Bränsleblåsa 8 mm
25-8260. Mer slang från blåsan till nya filtret utlopp.
Kan nu pumpa upp bränsle utan läckage och bilen startar.
Ville ladda upp en bild men knöligt hör från mobilen.
För mig räckte det inte att låta bränslepumpen fylla nya filtret. Har lyft baksätet men hör inte att bränslepumpen går. Misstänker att den inte gör det och ubdrar om bilen kn gå bra på bara insprutningspumoen. Körde just tre mil och den går bättre med rent filter men fortfarande inte perfekt. Tippsa gärna!
Mike6 skrev: lör 26 aug 2023, 16:13 Ville tacka för hjälpen jag hittade i forumet genom att berätta hur mitt startpronlem med min V50 1.6 efter diesel filter löstes.
Försökte först pumpa fram bränsle med en oljebytarpump från biltema, 26-0006. Kopplade den mwd 8 mm slang till bränslefiltrets utgång. Fick dra ca 10 pump tag innan diesel syntes i slangen.
Försökte även hälla diesel in i slangen till motorn, men den startade ändå inte.
Kapade det längre anslutnibgsröret på det gamla filtret och satte den i slangen till motorn. Monterade den till PVC-slang, 15-312 och till slangen Bränsleblåsa 8 mm
För mig räckte det inte att låta bränslepumpen fylla nya filtret. Har lyft baksätet men hör inte att bränslepumpen går. Misstänker att den inte gör det och ubdrar om bilen kn gå bra på bara insprutningspumoen. Körde just tre mil och den går bättre med rent filter men fortfarande inte perfekt. Tippsa gärna!
Du hör inte pumpen för att du har ingen på din bil, det är därför du måste suga fram diesel till högtryckspumpen. Den orkar inte suga fram diesel i en tom ledning.
Mike6 skrev: lör 26 aug 2023, 16:13 Ville tacka för hjälpen jag hittade i forumet genom att berätta hur mitt startpronlem med min V50 1.6 efter diesel filter löstes.
Jag har samma problem med min V50 D2 2011 (MY2012) men vet inte exakt hur jag ska lösa det med avluftning.

Jag bytte dieselvärmare i bilen och lät slangarna (då även den lilla bränsleslangen) stå en timme öppna i en paus när jag tagit ut den gamla och innan jag satt i den nya. Rörde inget annat under huven.
Vid test efteråt fungerade dieselvärmaren perfekt. Några timmar senare skulle jag starta bilen, den startade inte. Kom då på att jag vid ett bränslefilterbyte för några år sedan hade samma problem, vilket jag då löste genom att pumpa upp diesel till/ur filtret med en båtbälg med slang för att sedan lyckas starta bilden. Då var det sommar.

Nu har jag testat samma, genom att koppla in pumpen till filtret där slangen med en vit klämma (som man trycker ned för att ta ut) sitter. Den slangen har även ett sorts gult motstånd i sig, och en kabel kopplad in på slangens koppling som ett L – den som går rakt mot motorn/vänster och är den slang närmast fronten. Den övre går bakåt i bilen ser det ut som.
Jag fick fram diesel när jag pumpar, efter en hel del pumpande.
Problemet är att bilen fortfarande inte startar, utomhus, när jag testar.
En tanke jag hade var att det kanske inte går att förvärma dieslen rätt när man gör på detta vis?

Sedan läste jag om en annan som detta förfarande inte räckte för, utan lyckades först när han pumpade fram diesel manuellt. Jag försökte då koppla in båtpumpen med slang från filter till själva slangen, tejpa ihop med eltejp och få det hyfsat tätt. Det gick väl nästan, droppade lite och kom in lite luft, inte optimalt. Testade låta en annan försöka starta bilen medan jag lätt pumpade för att få fram diesel till motorn. Men icke.

Lufta genom att lossa returledningen till tanken på T-et. Där ett rör kommer från högtryckspumpen och ett rör från spridarnas retur.

Gör jag rätt? Är det rätt ledning?
Vad är det för "returledning på T-et" som nämnts? En annan bättre koppling att pumpa i?

Känns verkligen som att det MÅSTE vara detta som är felet eftersom dieselvärmaren fungerar felfritt och jag inte rört något annat vid bytet. Även säkringarna verkar hela.
Går fuska och köra lite startgas, brakeclener eller liknande i luftfilter. Och pumpa några gånger när bilen håller på att starta. Bswb kan man då spruta till några gånger ändå om bilen är igång så den får jobba fram lite soppa.

Jag för detta varje år på min bil.och jag vet att många verkstäder gör detta. Om det är rätt eller fel bryr jag mig inte om. Det funkar varje gång.

Vill absolut inte dra igång några diskussioner vill bara komma med ett tips.

Sen ska man inte köra startgas i diesel, bla bla bla och känns det inte rätt så ska man inte göra det. Men jag och många i min närhet har gjort detta i många år.
Uppdatering XC60

Jag är precis på väg att byta och […]

En följdfråga. Slocknar SRS sen eller […]

Där är 2 st anslutningar på t&au[…]

Tändningslåset. Vrid något i sidl[…]