NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zomgHank
En liten uppdatering, ifall någon är intresserad eller har någon input.

Min teori om FM-sändaren var inkorrekt (duh!)
Jag har brottats med två felkoder som jag försöker felsöka.

P0193 - Fuel rail pressure (FRP) sensor - high input
P0016 - Crankshaft position/camshaft position, bank 1 sensor A - correlation

Min gissning är att det är P0016 (eller båda) som "dödar" bilen och sätter den i limp mode.

Jag kollade lite under huven idag för att se om jag kunde hitta några uppenbara fel och stötte på en skarv-lagning på camshaft sensor (rätt säker på att det är Bank 1 sensor A också), kan de vara en bov tro? Nästa steg blir nog att lista ut hur jag kan använda en multimeter för att testa kontakterna :D
IMG_20240626_123255.jpg
IMG_20240626_123255.jpg (4.05 MiB) Visad 673 gånger
Jag skulle också ta en kik på ECU och märkte att den hängde helt löst och dinglade inne i kåpan (jag satte dit en skruv provisoriskt som syns på bilden)
IMG_20240626_123300.jpg
IMG_20240626_123300.jpg (3.82 MiB) Visad 673 gånger
Användarvisningsbild
av HCP
Börja med att klipp bort detdär åsa-nissekopplingen och gör om den, helst löd ihop den.
Kan ha ärgat o grejja så motståndet blir helt annat och då blir värdena också tokiga då det är en hallsensor.

Finns fina hylsor på Biltema bl.a. som innehåller lödtenn, man värmer dem med en brännare eller varmluftspistol så löder den och försluter kabeln. Om du inte har lödkolv.
av zomgHank
Tack för tipset! Den ena kabeln gick av bara jag drog lite lätt i den så kändes absolut som en dålig kontakt.
Jag lödde om dom med sånna "hylsor" med lödtenn som du nämnde, väldigt smidigt!

Bytte också fuel pressure sensor så imorgon får de bli att starta upp allt och se hur de lirar :P
av flub
p1pos.png
p1pos.png (404.19 KiB) Visad 611 gånger
Om batteriet är bytt, kontrollera de här punkterna ordentligt.
Min glappade där en gång med samma symptom att bilen tvärdog under färd. Långt efter mitt batteribyte där jag var tvungen att lossa dessa för att få i batteriet.
av zomgHank
Efter jag åtgärdade FPS och dålig skarvning av kamaxelgivaren så har bilen gått bra och inga mer felkoder som poppat upp.

Jag har inte kört så mycket med bilen dock, bara kortare sträckor då jag inte är helt säker på att den "mår bra" än.
Jag var ute och körde en stund idag, sedan när jag skulle starta bilen igen (efter att den stått ca 30-40min) så var den extremt svårstartad.
Den gick igång tillslut efter ha försökt några minuter. Någon som vet vad detta kan bero på? Har läst om problem med spridare, bränslepump, vevaxel/kamaxelgivare, kallstartsgivare?
Detta har hänt vid ett tillfälle tidigare.
av VilleVaraAnonym
Gjorde liknade som dig, köpte en v50 T5’a fast 2007’a. Kort efter började problemen hoppa sig med svårstartad vid kallstart lite ryckig gång någon enstaka gång vid jämn fart mm. Kamrem tändstift mm var nybytt innan köp. Drog isär och kollade stiften, dom var så löst dragna att jag kunde lossa dom med enbart hylsan samt att spalten var helt fel när man kollade med bladmått, dåliga hemma lagningar på elen mm. Efter det fungerade bilen ok i 2 veckor (ca 80 mil) men var fortfarande lite orolig vid jämn landsvägsfart. Bytte mapsensorn och har hunnit 45 mil, bilen känns hur trevlig som helst nu.
Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Xc40 bensin köpråd

Hej. Frun är inne på att köpa en […]

Hittade denna också från en gammal tr&[…]