NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dontomase
#1579210
Hej

Dotterns S40 D" classic från 2012 startar inte, den har varit tungstartad ett tag till att igår bara klicka när man försöker starta den. Ibland har även dottern klagat på att den känns lite slö men så fort jag provkört så går den fint.

Tänkte startmotorn, men klickande låter och känns som om det kommer ifrån EGR ventilen. Vi försökte med startkablar men samma fenomen. All el ser ut att funka inga felmeddelanden i instrumentpanelen.
Eftersom den stod på en dum plats så försökte vi putta igång den, då startade bilen och gick som den ska jämnt och fint och inga problem vid gaspådrag eller så.

Efter vi kommit hem efter ett par mils körning så parkerade vi och samma sak igen den bara klickar. Som om ett relä inte drar som det ska.
När jag läser av felkoden så säger den P037D vilket är glödstift, kan trasiga/dåliga glödstift ge det här symptomet, trodde mer det skulle vara som att startmotorn snurrar men den tänder inte ordentligt.

Hoppas någon vänlig själ här har ett smart svar.

Tack på förhand
#1579365
Den startar nog utan glödstift. Står EGR-ventilen öppen så blir bilen svårstartad. Den brukar klicka en gång när du slår på tändningen. Du kan ju ta loss hattarna på glödstiften som sitter på baksidan av motorn och se om du får en annan kod.
Vi som beställt EX90

Nån ny info ang. 800v? Jag är redo at[…]

De ville byta båda VVT även om bara en […]

Ok. Finns det alltså balansaxlar bara p&arin[…]

Lossa bromsskivor bak XC90

Tack för alla svar. Ska ge mig på det i[…]