NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SannaB
#1579094
Hej!
Jag är ny här. Jag har en Volvo C30, 2008, som under de tio åren jag haft den skött sig exemplariskt men nu verkar åldern börja ta ut sin rätt. I okt 2023 bytte jag bromsklotsar/skivor, bromsskivesats, bromsok och bromsvätska. Nu i vår började bilen liksom brumma högt vid vä sväng och hög hastighet. Kollade upp och det visade sig att bromsfjädrarna var slut. Bytte dem samt stabilisatorstag och länkarm på båda sidor (allt på verkstad). Verkstaden rekommenderar hjulinställning (ratten inte rak) vilket ska göras på onsdag. Dagen efter fjäderbytet börjar varningslampan lysa och jag har ett meddelande om att antisladdsystemet måste bytas. Dessutom låter det jättehögt i kupén av själva körningen (har nya sommardäck sen en v men de har inte högre dB än mina vinterdäck) och det gnisslar/gnäller ibland när jag svänger och bromsar, allt i låg hastighet. Inget av detta "fanns" innan jag bytte fjädrar och länkarmar. Någon som vet vad som kan ha hänt? Jag ringde verkstaden nu som sa att det KAN vara bromssköldarna. Kan de ha "skadats" av fjäderbytet? De kan väl heller inte ha att göra med det höga motorljudet? Stort tack på förhand för eventuella svar! Mvh Sanna
Användarvisningsbild
av HCP
#1579110
Att det skaver kan vara bromssköldarna, dessa kan man bara böja ut lite.

Antisladd kommer upp om ratten står mer än 15 grader fel, bilen tror att du sladdar hela tiden och stänger av antisladd, detta löser sig efter hjulinställningen.
Be dom också kolla vad som skaver o gnisslar, så böjer de till sköldarna lite :-)
Inga mer verkstadskostnader är aktuella för din del kan jag tänka mig, utan böja till sköldarna bör de göra gratis och antisladd behöver inte bytas, det är bara en varning som sagt.

Oljudet kan vara p.g.a. de felinställda hjulen som jobbar mot varandra, kör inte bilen mer än nödvändigt tills hjulinställningen är gjord. (Du sliter extra mycket på de nya däcken i onödan)
av SannaB
#1579128
Tack snälla för ditt informativa svar, känns mindre oroligt nu... :-) Har som sagt hjulinställning onsdag och sen fick jag tid på verkstaden på torsdag. Eftersom lätet ("gneket" ) kom efter fjäderbytet så borde ju inte bromssköldarna vara kaputt helt plötsligt utan det borde räcka att böja till dem.

Mvh Sanna
av SannaB
#1579809
Tack! Ja, precis! Jag var tillbaka på verkstaden i torsdags och gneket försvann efter böjning av bromssköld men fortfarande högt ljud i sväng. Åkte idag förbi en annan firma som hissade upp bilen, snurrade på hjulen, och konstaterade att just hjullagren fram var slut, särskilt det ena. De (Bilia) fixar nya för 11 000 (inkl arbete). Men jag ringde tillbaka till första verkstaden (som bytte fjädrar) nu och sa att om de kollat och åtgärdat hjullagren i samband med bytet av fjädrar hade det blivit bra mycket billigare (eftersom allt var nerplockat då pga fjäderbytet). Gah!

Du kan skriva det, och du kan möjligen f&arin[…]

Skrammel från D4

Konstaterat att det är styrservon som gett me[…]

Strul vid installation av vida

Har säkert installerat vida 20 gånger. […]

Har en yttertempmätare från en Volvo 94[…]