NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigga73
#1542582
Hej. Har felkod misständning 4cylinder. P0304
Bilen går hackig och misständer.
Har bytt alla tändspolar och tändstift.
Kollat kontaktstycke och kablage.
Går ändå dåligt och misständer!
Har lossat på olika sensorer, typ , bränsltrycksensor, spjällhuset och verkar som de fungerar.
Nu vet jag inte vad jag ska göra mer!
Har någon något tips !
Användarvisningsbild
av HCP
#1542588
Kolla nollning av kammar. Har den hoppat kan du få liknande fenomen.
Oftast går den bara kasst och inte feltänder, men är det tillräckligt snett så tänder den på fel tillfälle (i relation till ventilerna)

Värt att kolla.
av Frigga73
#1542606
Tack för tipset! 🙏Bytte kamrem för 3 år sedan.tog en en snabb koll förut och kan f..n vara att den kuggat över.ska kika mer imorgon kväll .hittar jag felet så skriver jag ett inlägg. Hälsningar Micke
av Frigga73
#1543062
Hej igen. Kamrem var det inte allt står som det ska!
Tänkte byta bränslefilter men denna modell har ej något.
Undrar om det kan vara bränslepump i tanken eller bränslefördelaren / spridarna?
Användarvisningsbild
av HCP
#1543063
Kompressionstest kan va aktuellt, om någon ventil hängt sig eller nåt gett upp så kompressionen är för låg för att tända rätt.

Pumpen sitter i tanken och brukar vara busig att byta bara för att testa.
Bränsletrycket kan du mäta med VIDA bl.a.
#1543072
Borde det inte vara lika mycket fel på alla cylindrarna om det var kamrem, bränsletryck, mm? Leta efter något på den cylinder som larmar. Stift, tändspole,spridare, gnista, ventiler, kolv/kolvringar,
Kanske du skulle byta plats på spridarna och se om felet flyttar sig? Kanske köpa/låna en sådan där fin kamera du kan hissa ner i tändstiftshålet och kika när du drar runt motorn för hand FÖRSIKTIGT :-)
av Frigga73
#1543391
Hittat felet eller ja! Köpte bränslefördelare /fuelrail komplett med tryckgivare och spridare.
Va ej något tryck i den gamla när jag skulle byta så är ej 100 vad det var för fel, men kan ju varit sensorn som inte gav rätt. satt ingen felkod på den men Som sagt nu funkar den igen iallafall

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]