NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emilfranzzon
#1542832
Tjena.
Jag har ett problem med min v50 2.4 2004.
Hade ingen ac i bilen samt kommer extremt varm luft från motorn.
Har nu bytt ac kompressor osv och bilen kyler bra, men problemet med värmen kvarstår.

Kommer varm luft från motorn som sprutar rakt in i kupen, blandas med ac kylan så ac hjälper inte...
Panelen som sitter bakom växelspaken blir skit varm samt nere till höger om pedalen, blir nästan orolig att plasten ska smälta pgr av värmen.

För att förtydliga, ac kyler bra och de kommer kyla från ventiliationerna, Värmen kommer bakom instrumentpanelen och sprutar med full kraft då jag provade att ta bort mattan nere vid pedalerna in vid kupefiltret.

Någon som har tips på vad felet kan va?
Användarvisningsbild
av HCP
#1542883
Testa med VIDA och kör en synkronisering eller adaptering av ventilationen, då kan man också få upp ev. fel på blandningsspjäll m.m.
Användarvisningsbild
av HCP
#1542946
emilfranzzon skrev: ons 31 maj 2023, 21:21
HCP skrev:Testa med VIDA och kör en synkronisering eller adaptering av ventilationen, då kan man också få upp ev. fel på blandningsspjäll m.m.

Säger inte mig mycket 😅
Vida är volvos verktyg för att kommunicera med bilen, få fram felkoder och kalibrera och nollställa moduler och saker.
Ganska många här på forumet som har sån som kan hjälpa till mot en påse bullar.
Alternativt hos en verkstad, men de lär kosta 500-1000kr antar jag.
av emilfranzzon
#1543001
Förstår, får se ifall jag hittar någon!
Konstiga är att jag känner att när jag ej har fläkten/ac på alls att det kommer varmluft ändå där nere till höger om gaspedalerna, sen så fort jag sätter igång fläkten de bara sprutar värme!
Känns ju rent krasst som att ett spjäll står helt öppet där nere..

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]

Hej på er Hjälper barnbarnet med hans E[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]