NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1542794
Hej,

Köpte en V50 2008 1.8 Multifuel där säljaren berättade att vänstra motorn för värmepaketet är ur funktion och de satte fast kranen (eller vad det nu är) till att bara blåsa varmt på vänster sidan.

Lämnade in bilen för felsökning och verkstaden sa att det var en hel del felkoder (de berättade inte exakt vad det var) på vänster sidan . Tydligen sitter där någon styrning, så felet kan vara alltifrån fel på högerstol, till kabelbrott eller vad som helst, som kan påverka värmepaketet på vänster sidan.

Min fråga är, kan jag köpa en motor (om den är trasig) och "parallellkoppla" med höger motorn för att styra värmen på båda sidor samtidigt om de råkar gå åt samma håll? (Macgyver är min idol, så allt är möjligt med lite kreative tänkande ;-) )
Annars vet jag inte hur jag skulle kunna fixa det utan att det koster multum...
//Peter
#1542809
Ja du kan väl dra ett snöre till klaffen och dra i den när du vill ha varmt och släppa när det ska bli kallt. Kanske fästa det i gaspedalen så om du gasar mycket blir det för varmt och gasar du inget blir det kallt.

Eller också tar du reda på vilka felkoder det är och undersöker saken, kanske är ställdonet som är trasigt bara eller något annat enkelt.
#1542882
Har haft i verkstan för felsök, och de rablade upp en massa felkoder med hänvisning till att det var något större fel på vänster sidan med elektroniken. Inte lönt att hitta det "riktiga" felet då det skulle kosta mer än vad det smakar.
För övrigt, så har jag faktist tänkt en manuell lösning för spjällen på vänster sida... :)
#1542989
Hade varit intressant att veta vilka felkoder.
Att det blir dyrt förstår jag för det krävs rejäl demontering för att komma åt. (Eller kapa upp sidan vid pedalerna..)
Väjer du att kapa så kan du byta stegmotorn om det är den som det är fel på även om det är riktigt trångt och bökigt.

Det var i något högre hastigheter ljud[…]

Felkodsläsare vida

Hej! Ķort fråga till er. Jag har 2st s60 fr&[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och en […]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker tr[…]