NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1535628
Hej! Sitter o gnuggar mig i huvet efter jag har försökt med ett antal lösningar utan resultat. Min c30 har haft ett intermittent fel som gjorde att den startade o la av men nu inte startar alls.

Felkoder på den:
ABS-0100 ingen kommunikation med Ecm
EPS-0084 motor felaktig status
HCM-2287 kommunikationsfel

Det jag trodde att det var vilket är ett vanligt problem är korrosion i och vid kontakterna till cem’en. Jag rengjorde den utan resultat. Alla säkringar är hela.

Har även bytt cem nu till en annan samt fått Ecm kontrollerad.

Jag kan heller inte läsa ut något ur vanlig obd2, vilket tyder på can problem, vilket jag nu börjat felsöka.

resistansen mellan can hi och lo är 60 Ohm vilket stämmer
Spänningen är 2,7 respektive 2,3 volt, inget konstigt. Och alla komponenter på höghastighetsnätverkat har kontakt.

Någon som har en idé? Har snart slut på alternativ😅
#1535709
Rasmusklack skrev: tis 28 mar 2023, 17:47 Det kunde jag tydligen inte alls göra😅 har ingen kommunikation till Ecm via obd så kan inte läsa av den
Du måste skaffa fram kopplingsschemat över ecm om du inte redan har det och mäta så du har all ström och jord till ecm. Mät även så du har ca 2.7v och 2.3v direkt på can kablarna till ecm. Kolla strömmen och jorden med en glödlampa och inte bara med multimetern.
#1535837
Rasmusklack skrev: tis 28 mar 2023, 21:04 Har bytt Ecm med innan detta! Problemet måste ligga någon annanstans men var vettefan!😅
Om du redan bytt ECMen hur fick du in mjukvaran om den inte svarar eller klonade du den?

Du måste sakna något till ecm för att inte ens kunna läsa ut serienr, dubbelkolla kopplingsschemat så du inte missat någon 15 matning eller liknande.

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]