NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sammyyoyo
#1530045
Hej! Tänkte höra om någon av er vet vad som är fel med min Volvo.

Den har knackat och gnisslat (lite som ett kedjeljud) ett tag. Igår när jag skulle åka hem så knackade det ordentligt. Låter lite som att kedjan skrapar i men samtidigt något knackande från motorn. Det låter i tomgång och ju mer man gasar så rasslar och knackar det mer ju högre varvtal.

Efter ett tag kom det även ett gnissel från motorn, likt som när bromsar ligger på och tjuter, men det kom alltså från motorn.

Någon som vet vad detta kan vara?

Skickar med en kort video på ljudet vid tomgång: https://youtube.com/shorts/Z3wrfvXMR-4?feature=share

Det är en Volvo V50 1.8 07a.

Tack för hjälpen! :-D
#1530050
Har du sett Biltemas stetoskop? Det kostar några 100-lappar. Köp, låna, eller tillverka själv ett sådant och försök lokalisera bättre varifrån på motorn ljudet kommer. Din film var ändå något, det "visade" hur ljudet lät, men visade inte en millimeter varifrån ljudet kom.
Det finns många ställen som kan göra konstiga illavarslande ljud, men för att säga något bör du bestämma från vilket "hörn" på motorn som låter.
Med Biltemas stetoskop kan du ganska säkert lokalisera ljudet. Men passa upp med rörliga remmar och och hjul när du söker runt så att du inte fastnar. Och Biltema, det finns likande utrustning på andra prylvaruhus också. Men där bör det vara lättillgängligt.

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... joEALw_wcB
Användarvisningsbild
av HCP
#1530073
De låter som dina lager är slut på vevaxeln/vevstakar
Har du olja i motorn? nyligen bytt?

Här bjuder jag på filmer från en V70 jag skruvade i, som hade just detta fenomen. Blev motorbyte.
Ska inte svära i sten att det är just detta du har, men jag känner igen ljudet. Staken får större rörelse o slår i toppen.
med brasklapp att dessa sprit-motorer har andra saker som kan skapa samma ljud



Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]