NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1528742
VOLVO - V50 - DIESEL - 2012 - 1.6
Det luktar bensin eller bensin/diesel/avgaser/gift inne i bilen, sannolikt genom ventilationen.
Stänger jag av ventilationen går lukten ner - men då immar fönstren igen... Det är så jag vet... ;)
Hade tidigare problem med samma eller liknande lukt inne i bilen som kom från trasig värmare - men i höstas så kopplade jag ur värmarens säkring (PGA det kostar 25K att fixa) vilket gör att det inte ryker och luktar om vöärmaren längre.
Men nu har en annan eller samma lukt smygit sig på igen. Oklart om det är mer när det är kallt och om det har med AC på/av att göra.
Det är ingen trevlig lukt och den känns lite halvfarlig.

Trasig AC "lagades" i somras med ny generator - som dock inte gjorde något, kände direkt när jag hämtade bilen från verkstan att ACn fortfarande inte funkade. (Den fungerade dock 10% bättre men ligger på kanske 20% kapacitet) Jag hann dock aldrig reklamera innan det började bli kallt så det är i princip omöjligt att utvärdera den nu (ja, bilfirman missade att testa den ordentligt innan de skickade tillbaka bilen till mig) men de tog betalt 8500 för ny generator.. Det var ett sidospår, men kan det vara en AC-läcka som luktar? Förmodligen inte.. men men.
Tacksam för input
#1528786
Bara undersöka.
En bekant hade ett trasigt flexrör på avgasröret som bara i vissa lägen läckte. Om jag inte minns fel sitter ett sånt precis under motorn på D4162T.
Själv har jag haft en trasig bränsleöverflödarslang från spridarna som läckt ut lite.
#1528961
På dessa motorer vet jag tre ställen som det brukar komma detta problem från om man räknat bort värmaren.
1. Konan mellan turbo-DPF.
Kontroll: låt någon varva motorn till ca 3800 RPM och släpp gasen fort. Kommer det en rökpuff vid turbons värmesköld, är det troligt att du hittar felet här.

2. Läckage vid spridare. Kolla runt spridare och "spridarbrunnar" om det är fuktigt. Om så är så torka rent och provkör. Tog det längre tid innan det började lukta igen? Blev det fuktigt igen? Började det lukta utan att det blev fuktigt igen så är det nog något annat.

3. Olja in på turbo samt genomföring för VNT-axel på turbo. Låt någon sitta i bilen och gasa till ca 1200RPM. Läcker det olja från oljerörets nippel så måste det åtgärdas direkt. Är det svart runt VNT-axeln in i turbon så kan det läcka runt denna men inget som jag personligen upplevt så min erfarenhet på denna punkt är begränsad.

Är kompressorhuset helt svart samt om det ev börjar bli svart på motorhuvens framkant skulle jag undersöka punkt ett mer noga.

Flexdelen har jag aldrig hört att någon har haft problem med på denna motor men det är naturligtvis en punkt man skall kolla också.

lycka till!
#1529254
Jire skrev:VOLVO - V50 - DIESEL - 2012 - 1.6
trasig värmare - men i höstas så kopplade jag ur värmarens säkring (PGA det kostar 25K att fixa)
Fy fan, vem ska ha så mycket pengar för att fixa den? En helt ny är mindre än 5000 DKK här i Danmark, men okej, kanske det är 20k SEK plus lön till meka, och service kit till värmare kan du få från Kina till ett par hundralapper.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]