NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1520695
Tjena på er.
Efter byte till vinterdäcken så är bromspedalen mjukare. Den tar även längre ner.
Det har varit så varje ggn i tre år. Förra året så fick jag fylla på lite bromsvätska då jag tyckte den var lite låg.
Kollat under men ser inget läckage. Klossar och skivor är helt OK.
Sommardäck 19" Vinter 16"

Har ni några ideer eller tips?
Mvh
#1520765
Kan "omöjligt" ha blivit någon skillnad. Hjulen sitter skruvade på utsidan av bromskivan så den har ingen påverkan alls på bromsarna. Däremot kanske du tycker att bromsarna är mjukare för du har mer däck och således mer komprimering på vinterdäcken. Har du tillräckligt med luft i däcken?
#1520790
Kan vara så att när du hissar bilen så hänger en länkarm i en bromsslang som sitter vriden eller är för kort.
Kolla om du har en "knick " på någon av bromsslangarna eller någon som är kortare eller sitter fel dragen.

Åk åt på en grusväg och bromsa för att se om något hjul låser sig senare än de andra. vid detta hjul bör du börja din undersökning.
#1521385
kvillebäck skrev: fre 25 nov 2022, 09:12 Kan vara så att när du hissar bilen så hänger en länkarm i en bromsslang som sitter vriden eller är för kort.
Kolla om du har en "knick " på någon av bromsslangarna eller någon som är kortare eller sitter fel dragen.

Åk åt på en grusväg och bromsa för att se om något hjul låser sig senare än de andra. vid detta hjul bör du börja din undersökning.

Tack för tipset. Ska kolla på det.
#1521386
Alx skrev: tor 24 nov 2022, 20:58 Kan "omöjligt" ha blivit någon skillnad. Hjulen sitter skruvade på utsidan av bromskivan så den har ingen påverkan alls på bromsarna. Däremot kanske du tycker att bromsarna är mjukare för du har mer däck och således mer komprimering på vinterdäcken. Har du tillräckligt med luft i däcken?
Jag håller med att det ska vara omöjligt.
Har fyllt på däcken så dom ska vara bra.
Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]