NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1508366
Tja. Testar skriva här och hoppas vi kan hitta någon bra lösning eller uteslutningsmetoder.

Bilen rullat fint i ca 2000 mil under min ägo. Lastade hem lite grejer med hjälp av släp idag och på väg tillbaka börjar lampan till antisladd och motor lysa, service. Bilen går in i limp läge går alltså ej att köra över 35 km/h, låter även illa.

Testar starta om x antal gånger utan lycka, kopplar loss batteriet och testar igen utan lycka.

Kopplar upp den mot en enkel dator och får ut felkod P1261, kan dock ej få ut specifikt vad det är. Efter lite googlande verkade det vara en av spridarna som den indikerar på.

Självklart kan jag ta den till en verkstad och få ut exakta infon om vilken det är och sedan byta. Dock är jag lite skeptisk till detta och funderar på om det kan vara något annat.

Den enda gången den gjorts så här tidigare var under en annan trip med just en släpvagn. Dock försvann lamporna efter några omstarter. Den enda 2 gångerna detta har hänt är alltså efter ett släpp varit på kopplat.

Kan det vara något elfel som spökar tror ni? Batteriet?

Alla tips mottages, är redo att testa mer innan jag ger mig på ett spridarbyte som dessutom måste programmeras efteråt. 3-4000 kostar en enda också.
#1508368
Dessa motorerna är kända att käka spridare. är samma motorer som peugeot använder i sina 1.6hdi.
Enda tips jag kan ge innan du tar och byter spridare är att köra i en spridarrengöring och på så vis utesluta att spridaren blivit tät av skit eller liknande. Men enligt felkoden är det kortslutning i spridaren så är inte så stor chans att det fungerar en kan vara värt å testa. Vet inte hur många spridare på dessa vi har bytt på jobbet men det är en del.
#1508415
Tack för era svar. Kollade byte idag hos volvo, 15000 för en. Galet.
Tänkte byta den själv och sedan köra bort den så de kan proga den.
Injektor clean kan var värt att testa. Tror ni det skulle gå att plocka ut den som sitter i och testa rengöra den individuellt och testa om?
#1508436
Har du ur den så är det lika bra att sätta i en ny. Glöm inte kopparbrickan.
Jag tror inte priset du fick var för att byta en spridare utan alla, men jag vet inte.

Att ta ur en spridare är ingen lek. kan du ta byta själv så kan du nog programmera in den också!
1100:- och du har ett verktyg som gör mycket för din Volvo

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000046392
#1508514
Jag har använt den och är helnöjd men inte provat den för arbete med spridarna.
I ditt läge hade jag ordnat en eller fyra spridare. Nya eller begagnade samt kopparbrickorna i botten.
Därefter sett minst fem videor och satt mig in i vad som behövs för att byta en spridare.
En spridare kostar ca 3500 ny på Trodo och jag tror inte Volvo betalar mer. Det ger mig en vink om att de planerar en heldag för detta jobb. Kan säga en del om hur svårt det är.

Om jag sedan beslutar mig för att göra detta jobb själv så hade jag avsatt en hel helg som jag planerar att vara utan bilen för att gardera mig mot oförutsedda händelser.
Är toppen på den sotig så är det inte bara att dra upp den. Det är en del lirkande fram och tillbaka innan man skaver bort det och kan dra ur den bit för bit. Att den sen sitter tight som berget och du behöver en rejäl hävstång för lirkandet gör inte det hela lättare.

Det finns speciella verktyg för detta så kolla om det är något du kan låna eller köpa billigt.

Angående rengöring av spridare så görs det lättast med spridaren i bilen. Att du skulle få den att öppna och få sådant tryck på ditt rengöringsmedel som det är på bränslet i ett comonrailsystem händer inte.
Har du den lös så behövs en maskin för att göra detta på denna typ av spridare. På en bensinspridare kan det göras lätt, men här skulle jag nog inte göra det.

Lycka till och uppdatera tråden. Vet inte om jag läst om någon här som bytt själv.
#1509355
Gick det bra att koda med biltema läsaren eller löste du det på annat sätt?

Vi bytte spridare i våran, men jag lämnade iväg det då jag inte hittade något som garanterat fungerade, bara massa kansken.
Vår har gått lite dåligt sen dess och också upplevt högre tickande annat motorljud än vad man var van med. Vissa har sagt att det är normalt på dagensspridare, andra ventilknack osv...

Men jag tyckte det blev bättre efter omlärning av bränslekorrektionen. Verkar räcka att lägga av minuspolen en halvtimme. (Visar sig med att det blir lite galna värden på nuvarande förbrukningen.) Men då började den låta mer som vanligt (som innan spridarbytena).
B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]