NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1508960
Jag har fortfarande någonting som är fel med min bil.
Framvagn och bakvagn har kontrollerats/felsökts av tekniker på Volvo som jag tror att jag nämnt i en annan tråd.
Där denne endast hittade att det var kraftigt glapp i spindelleden i länkarmen höger fram.
Detta har jag givetvis bytt och det blev en rejäl skillnad i känslan i styrningen och servon.
Efter att vi bytt länkarmen så ställde sig ratten litegrann åt vänster och bilen drog gärna åt höger.
Tilläggas kan göras att teknikern kände på testkörningen att bilen drog åt höger samt att hjulen pekade lite utåt.
Hjulinställning har nu gjorts.. där denne mekaniker/tekniker gjort hjulinställning på både fram och bakvagn där
han berättade att bägge hjulen fram stod rätt mycket utåt. Gjorde även en mindre justering i bakvagnen.

Men nu efter justeringarna efter konster alla regler så står ratten lite lite åt höger istället och drar lite åt vänster om jag försöker att hålla ratten centrerat och på rak väg som möjligt. Alltså ungefär tvärtom från innan hjulinställningen.
Dock går bilen något stabilare på vägen. Men har en tendens att slingra sig lite. Framförallt då man kör på vägar runt stan som har hjulspår i vägen.. och om jag kör över upphöjda gångöverställen eller var dem kallas.. och vägar i centrum där dem är belagda med såna där kantstenar som är ojämna.

Då beter sig styrningen mycket märkligt. Inte alls fast och stabil.

Även bilbesiktningen har inget att anmärka på. Inga glapp eller bra att veta. Inga kommentarer alls från besiktningsfolket.

Jag har pratat med en volvotekniker gällande rattvinkelgivaren. Enligt honom så behöver man nollställa centrumläget i DSTC-systemet i BCM-styrenheten på nyare bilar men man behöver inte det på äldre.

I VIDA finns ju en sådan kalibreringsfunktion i BCM-styrenheten för just rattstyrvinkelgivaren och annat som har med stabiliteten av bilen att göra för antisladd och allt sånt där.

Jag kan ju se rattstyrvinkeln i SWM-styrenheten. Jag kan ju se centrumläget hur många grader givaren tycker att ratten är i. Detta kan jag alltså "nolla" så som jag har förstått det.

Någon som har funderingar/synpunkter/tips? Erfarenheter?

Är det mina inre och yttre styrleder som är lite glappt i som gör att det blir såhär?
Är det något med styrväxeln? Styrservopumpen ? Den är ju elektrohydraulisk.

Krängningshämmarbussningarna? Har dem nån inverkan på styrningen osv?
#1508962
Orfeous skrev: tis 16 aug 2022, 23:16 ..Är det mina inre och yttre styrleder som är lite glappt i som gör att det blir såhär?..
Enkelt att kolla, håll en hand kl 9 och den andra kl 3 på framhjulet, ryck på ena sidan och tryck på den andra. Och sen tvärtom ;-) Bilen kan stå på hjulen, behöver inte lyftas. Däcken flexar tillräckligt. På en frisk bil ska det inte kännas något glapp.
Se bara upp med om ratten slår i glappet i rattlåset, det kan ge missledande känsla av glapp i styrningen. Man kan dra ett spännband från ratten till ett stolsfäste eller nåt så att man förspänner detta glapp. Eller slänga in en medhjälpare som får i uppdrag att vrida ratten mot rattlåsets stopp medan man rycker i hjulen :-)


Orfeous skrev: tis 16 aug 2022, 23:16 Men har en tendens att slingra sig lite. Framförallt då man kör på vägar runt stan som har hjulspår i vägen.. och om jag kör över upphöjda gångöverställen eller var dem kallas..
Det där låter ju lite som att någon stötdämpare börjar vara sliten. Om bilen slingrar då man åker över gupp..

För att få bilen att gå exakt rakt med ratten i mittläget så får man korta av styrstaget på ena sidan och förlänga exakt lika mycket på andra sidan. Alltså skruva på staget som går in i yttre styrleden. Beskrivning här: viewtopic.php?f=22&t=155254#p1373973

Fyrhjulsinställning kommer att göra att bilen drar en liten liten aning till höger pga vägens "bombering" dvs att högerfilen lutar en liten aning åt höger för att leda bort regnvatten. Det kan man trimma bort men då drar bilen förstås ännu mer åt vänster de gånger man kör i vänsterfil..
#1509343
Tack för alla svar!
Kanske är jag petig i detta med hur bilen går på vägen men. Det är svårt att förklara känslan i ratten och styrningen samt hur bilen beter sig. Misstankarna är ju att de är nåt knas med styrväxeln och/eller servopumpen. Då jag krypandes kan svänga mycket lätt med ratten t.ex åt vänster och bilen går framåt istället för att ha den där vanliga lite trögare känslan i ratten då jag svänger.
Upplever alltså mest problem på rakvägskörning, körning över ojämn väg, med farthinder osv där hjulupphängningen belastas. Vid krypkörning och låg fart.

Fjäderben, fjädrar, krängningshämmarstag fram är ju bytta. Det var problem även innan. Bägge länkarmar fram är också bytta. Den högra bytt två gånger då spindelleden blev kass en kort stund efter. Detta gjorde att servostyrningen och känslan på vägen blev riktigt märklig. När denna byttes blev känslan i ratten bättre. Den där normaltröga känslan. Det blir som inget motstånd i ratten är känslan då jag kan svänga litegrann och bilen fortsätter rakt fram.

Jag har bra nivå i expansionskärlet, jag har försökt att lufta flera gånger. Så det är ju inte där felet är.

Därför tänker jag att det kan vara en kombination av lite olika fel. Både mekaniskt och elektroniskt.

Hjulvinklarna ändrades ju ordentligt då länkarmarna byttes alla 3 gånger. Sant att ratten stod åt det ena eller det andra hållet. Enligt killen på däckverkstaden så ska ju inte vinklarna ändras så mycket då man byter länkarmar då man inte rör styrleder osv. Är ju cambervinklen som "kan" ändras.

Jag har iaf hört av mig till de som gjorde hjulinställningen. De kan ta in den igen för att kolla/justera.

Bad dem även att kolla ordentligt på styrleder, krängningshämmare/bussningar osv för att se om det glappar nåt där som gör att bilen går som den gör och att hjulvinklarna blir så olika varje gång som det görs hjulinställning.

Det som inte är bytt är fjäderbenslagring. Dumt tycker jag. Det blev en miss i kommunikation. Jag bad om att stötdämpare, fjäder osv.. komplett skulle bytas. Men så blev inte fallet. De bör ju kunna känna om det glappar eller är dåligt där med.

Jag har inte kalibrerat om rattvinkelgivaren än. Det kan man ju göra i BCM. Kravet är att bilen skall stå plant, ratten o hjulen centrerade har för mig man skulle vrida 20 grader åt vänster eller nåt sånt också. Men det bör man ju göra då man vet att hjulen o ratten står exakt rakt/centrerat på billyften där inställningarna görs.

Frågan är om det kan bli nån skillnad av det.

Enligt Volvo skall det ju göras på nya bilar men inte äldre.
Det skall göras om man bytt SWM eller andra komponenter i DSTC.
#1509344
Alx skrev: ons 17 aug 2022, 21:04 Precis. Väldigt ofta ratten inte är rak efter en inställning. Men det är svårt att hitta centrum när bilen står still så de blir lite av en chansning varje gång.
Det verkar som att ratten kläms fast med nån typ av "grej" mellan ratt o stol i mittenläge.. eller om det var mellan bromspedal och ratt... En del har jag sett använder ett vattenpass som de lägger ovanpå ratten. Medans vissa höftar med ögonen.
#1509345
Jonas_latt skrev: fre 19 aug 2022, 20:43 Jag gör rätt ofta hjulinställningar.
Jag prov kör alltid. Är ratten lite sne så gör jag om hjulinställningen direkt
Ja, det är ju vettigt! Men tror att en del inte har tid med det utan det är ut med bilen så fort jobbet är gjort.
Jobbet räknas på cirka en timme. Men beror på hur fastrostat det sitter. Men mycket värme och rostlösande/penetrerande brukar få det att släppa efter ett bra tag.
#1509347
klacken skrev: ons 17 aug 2022, 20:05 Om ratten inte är rak efter hjulinställning så har dom ju inte gjort ett bra jobb.
Ja, man tycker ju att då ratten är rak skall bilen gå rakt då hjulinställningsdatorn visar rätt vinklar och att allt är centrerat. Men det kan ju hända att det förändras om det är glappt i någon av komponenterna eller att det finns något som påverkar funktionen som får just ratten o stå lite fel och så.

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]

Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]