NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sOFFe
#1508744
Nu har jag provat att koppla vakum och suga på retursidan av pumpen och då kom det bara sporadiskt med bränsle så jag kopplade in vakumsugen på bränsleröret som går från tanken till bränslefiltret och då kom det bränsle men det var fullt av röda föroreningar som ser ut som tegeldamm men det är "mjukt" och dieseln som kom först var brun-svart sörja så jag antar att det blivit någon utfällning eller reaktion i bränslet.
Jag har ägnat kvällen åt att suga ut 24 liter diesel ur bränsletanken och nästa steg är att byta bränslefilter och fylla i ny diesel.
Jag antar att bränslefiltret är fullt och tätt av den röda sörjan
av dieselputte
#1508771
Skulle nog tro att tanken är full med alger och det är nog lika bra att ta ned tanken och göra helt rent, annars har du snart problem igen. Sök på "alger" så finner du en del trådar där hela systemet har infekterats. Finns väl nåt medel som skall ta bort alger, vet inte om de funkar. Vi hade aldrig några problem med vår fd V50 2.0D ( hade den i c 16 år , 19000mil).
av Rådlös
#1508772
Det finns ett motmedel: Grotamar. Detta är inget "Super Duper Snake Oil" utan ett högpotent gift. Och det skall handhas därefter. Sök på nätet och läs noga anvisningar om du skulle råka ha en burk i din hand. Firmorna som säljer har också info om Grotamar.
av sOFFe
#1509672
Har fyllt på ny fräsch soppa med algdödare, luftat matarslangen från tanken, bränslefiltret, genomskinliga slangen fram till pumpen samt därefter pumpen, allt genom att koppla vakum bit för bit.
Av någon anledning startar dock inte bilen ändå...
Nu har jag typ slut på idéer... någon som har ett förslag?
av kvillebäck
#1509694
Får du soppa hela vägen?
Vad gör "algdödare" mer än dödar alger? Finns det skit kvar i tanken eller hur blir man av med alla döda alger om de fanns där?

Är det Grotmar du använde så rekommenderas att man gör rent tanken först. Är detta gjort? Fanns det vatten i tanken?
Tankar du fullt varje gång eller slattar du i lite grann diesel?
av sOFFe
#1510028
Jag får soppa hela vägen och har tömt tanken innan samt fyllt på soppa med inblandat medel mot alger och fukt enligt instruktionen. (Om det nu skulle vara alger)
Jag vet inte om det var alger, det var något rött i bränslet i botten av tanken. Det är inte Grotamar jag använt.
Det fanns inte vatten i tanken vad jag märkte. Jag har inte kört med bilen mer än några mil sedan jag köpte den för tanken var att jag skulle bygga en Atraktor av den till dottern så jag har aldrig tankat den utan den har mest bara stått på gården och väntat på mig.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...