NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexxelax
#1499429
Behöver hjälp med ett fel på bilen där motorn inte varvar mer än 3000varv. Felkod finns endast :
6620 - Glödstift, styrning
- felaktig signal
Har svårt att tro att glödstift påverkar normala funktionen av bilen.

Ingen motorlampa men "Nedsatt motorpretanda" text finns.

Har mätt lite och får ca 650bar bränsletryck och tryck genom partikelfiltret tror jag var upp till 42hPa.

Bilen går fint annars i gången, bara seg att komma upp i fart.

Partikelfiltret ska vara bytt, 2 ggr enligt servicebok och bilen har gått ca 23000 mil.

Va tror ni felet kan vara? Satte i en rökmaskin, såg inga läckage heller
av kvillebäck
#1499556
Jag skulle kollat magnetventilen som sitter på baksidan av motorblocket, strax ovanför höger drivaxel. Tag ur och koppla på ström så du hör att den slår till.
Följ vakumslangarna från och till densamma.
Kontrollera att VNT (armen på turbon) inte sitter fast.

Kolla alla slangklämmor

Tag ur och gör rent MAP-sensorn

Lycka till!
av e95cg
#1503844
Hej,
Hade samma fel. Löste sig genom att byta glödstift och nu senast även glödstiftsrelä. De här motorerna använder någon efterglödning och inte bara i startögonblicket (läste någonstans att det har att göra med avgaserna, vet dock inte om det stämmer).

Det verkar inte vara ovanligt att alla fyra glödstift går sönder när man väl får felet. Har kollat en del på Internet och på Youtube. På min C30 1.6D 2009 har det hänt två gånger. En gång efter 27000 mil och nu en gång till efter 38000 mil. Denna gången har jag även bytt glödstiftsrelä (ny 140kr på Volvo och sitter i säkringsdosan på min årsmodell).

Tänk på att ta det försiktigt när du skruvar ut glödstiften. De kan gå av ifall man tar i för hårt och då blir det till att lyfta ut hela motorn, alternativt en ny (begagnad topp) :-o Ha gärna en varm motor vilket kan hjälpa. Skruva tillbaka med rätt moment 8Nm och lite värmetåligt fett på gängorna. Jag fick lossa och ta bort en del av EGR röret för att komma åt. Jag beställde Beru glödstift på autodoc (deras artikelnummer GN056). Det är exakt samma som satt original i bilen.
av dieselputte
#1503864
Glödstiften går väl för fulla muggar när regenerering sker, har man täta regenereringar så lär det slita på stiften. Tycker väl ändå att 27000 mil innan första bytet låter ok. Hmm, efterglödning har jag aldrig hört talas om.
av e95cg
#1503873
Efterglödning… lite klumpigt uttryckt, det heter nog inte så. :x …menar att glödstiften används även efter att motorn har startat och inte bara i startögonblicket. :-). Tack för förtydligandet att de används i regenereringen. ;-)
av e95cg
#1503874
Läste nyss på Berus hemsida att man INTE skall smörja gängorna när man sätter tillbaka glödstiften.
Bilagor
A4521C40-53DD-4443-9123-DE825B17A65B.jpeg
A4521C40-53DD-4443-9123-DE825B17A65B.jpeg (149.59 KiB) Visad 1230 gånger
av e95cg
#1504526
Längst ner på s15 så står det att man ändå skall använda fett. :-/ Beru hänvisar till sitt eget. Men jag tror det borde gå bra med vilket högtemperaturfett som helst, som inte bränner fast.
D35DD64C-AE82-45AB-89D5-403F2AAECD18.jpeg
Beru s15
D35DD64C-AE82-45AB-89D5-403F2AAECD18.jpeg (341.97 KiB) Visad 1034 gånger
Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]

Hej har fått upp motorsystem service erfordr[…]

Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]