NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1485560
Jag råkade precis ut för samma ljud som i klippet denna kille lagt ut.
https://www.reddit.com/r/MechanicAdvice ... &context=3

Märker precis som i det klippet att ljudet kommer en stund efter start.
Har även lyssnat med mejselstetoskop och generatorn låter mycket.
Laddning verkar funka som den ska, ger 14,7 efter start och inga instrumentlampor lyser.
Är det byte av generator som gäller eller kan man renovera orginal, finns det delar att få tag i? Läste om någon som bytt diodbrygga, men en annan typ av generator kanske?
Senast redigerad av 1 20FJan, redigerad totalt 0 gånger.
av Alx
#1485631
Troligtvis nåt lager som har skurit. Går nog alldeles säkert att plocka ur lagrena och sen kolla på momentum eller annan butik som säljer lager. Brukar vara standarddimensioner på sånt. Annars kostar en ny generator 1500-2000 kr.
#1486236
Är nog mer än lagerfel, kollade spänningen igen och när jag slog på stolvärme, bakrutevärme och helljus fick jag under 12V. och det orkade inte stiga fast jag ökade motorvarvtalet. När jag stängde av förbrukarna gick spänningen upp igen. Känner lite bränt elektronik-lukt också.
Detta har nog varit på g ett tag, tycker den snurrat lite sakta på startmotorn vissa morgnar, är väl när jag kört med mycket förbrukare innan.
Kasst att man inte får någon varning från bilen att laddningen är dålig och tråkigt att jag slitit på batteriet i onödan som är relativt nytt.

Har iaf beställt en generator från Autodoc, hittade en för ca 1600kr med frakt. Mekonomen skulle ha 3000kr.
Bilen har knappt 9000 mil, har aldrig varit med om dålig generator trots att alla mina tidigare bilar haft betydligt högre miltal.
#1488303
Nu är generatorn bytt och bilen går tyst igen. Gick ganska lätt förutom att det var väldigt trångt att lirka ut och få dit den nya. Knappt två timmar gick åt för mig, T30 för att ta loss plasten under motorn. 10mm ringspärrnyckel gick bra att komma åt de tre skruvarna med och AC-slangens fäste. 17 mm för att lätta på spännhjulet och 13 mm hyllsnyckel för strömkabeln.

Den gamla gick nog för tungt eller ojämt, tycker mig känna att bilen vibrerar mindre på tomgång. :-)
#1523726
Hej
Min bil började "vina" ett ljud som först lät att det kom från turbon, men troligen var det generatorn för efter 2-3 dagar så blev det någon form av kortslutning i generatorn som drog ur batteriet på en halvtimme.
Jag har nu beställt ny generator och hoppas att det är felet...
V50 1,6 -10

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]