NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TheDaveeeder
#1484550
Tjena!

Jag har en V50 2008 D4204T som förmodligen har någon sorts sensor/elfel med kod 2263 "Turbo control faulty signal".

Helt slumpmässigt (efter vad jag sett) går den ibland ojämnt vid 2300 - 3000 varv. Det är som att den reglerar gasspjället med 10% upp och ned två gånger i sekunden. Detta händer ungefär varannan gång man gasar upp till 2300 - 3000 från tomgång, man behöver alltså inte ens starta om bilen för att det ska ha ändrats. När det inte går ojämnt så går den hur fint som helst, man skulle inte märka att det var något fel alls. Eftersom det bara händer ibland att den gåt ojämnt så tror jag att något elfel spökar (vakuumläckage t. ex. borde kunna exkluderas då felet inte är konsekvent).

Med OBD2-läsare kan jag se att MAP-sensorn också spikar upp och ned i takt med ojämnheten. När den går bra ger MAP-sensorn fina jämna grafer.

Vakuumslangarna till trottlarna/bypassventilerna sitter på bra (har sett att andra fått samma kod när högra slangen lossnat).

Jag bytte nyss tryckdifferentialsensor för DPF då jag tidigare även hade koderna 2454, 2456, 2452 och 2002. Alla dessa klagar på dålig signal till trycksensorn. Slangarna till sensorn var bra. Jag har inte fått tillbaka koderna sedan sensorn byttes.

Jag skulle verkligen uppskatta alla råd, skriv gärna om du undrar något mer.
Tack på förhand.
Senast redigerad av 1 TheDaveeeder, redigerad totalt 0 gånger.
av Alx
#1484570
Sitter en laddtrycksstyrningen på höger sida av motorn i närheten av temostathuset. Finns en filter där i som kan behöva sköljas rent.
Under insuget sitter en låda med vacuumslangar på och ut från den sitter det några T-kors. Kolla så allt sitter fast där. På min hade de lossnat så jag satte tillbaka dessa och säkrade med några buntband av mindre modell.
av TheDaveeeder
#1484723
Jag checkade alla slangar, satt i rätt i alla solenoider och insuget.

Samtidigt blev jag fundersam kring vilken solenoid som styr vad (för om man ska felsöka den). Det finns tre stycken. En är lättillgänglig uppe till höger om motorn och två är på varandra nere till vänster.
av Alx
#1484732
Eftersom de står faulty signal kan de vara elektroniken i den som går till turbon. Sitter även en positionssensor i VNT styrningen på turbon. Kolla slangen till den och att kontakten är hel och ren. Kolla även om du kommer åt att prova dra i armen och se så den rör sig fritt
av Rotekopp
#1486602
Fick samma kod på min 2.0D 2007 för ett par veckor sedan. "Y-röret" d.v.s. spjällhuset på insuget framme på motorn. Det rör som går åt höger. Under sitter en vacuumklocka som reglerar insuget på den sidan med en kuggstång som blir utsliten. Finns ett lock, c:a 30 mm dia, man kan lyfta på och se kuggstången. https://www.googleadservices.com/pagead ... t=1&adurl=
av TheDaveeeder
#1493921
Lösning:

De två slangarna till tryckdifferentialsensorn (DPF) var igensatta, byttes.

Två vakuumslangar till solenoiden upp till höger på motorn (en går till turbo) hade bytt plats.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]