NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1463360
Hej,

(Volvo V50, 2012 års modell, Diesel, manuell växellåda, ca 10000 mil)

Körde i lutning häromdagen och fick ett varningsmeddelande i stil med "Låg bromsvätskenivå - stanna bilen genast". Jag fyllde på bromsvätska, meddelandet försvann och jag åkte hem och konstaterade att nivån nog hade gått ned en aning under hemfärden.

Idag har jag lossat hjulen och kontrollerat bromsslangar vid bromsoken samt luftningsnipplar och bromsoken generellt. Allt såg fint ut och alltså inga tecken på läckage precis vid bromsoken. På marken under bilen ser jag heller inga spår av läckage.

Jag undrar var/vad jag själv mer kan undersöka/vilken är nästa naturliga del att undersöka? Observera att jag inte har någon lyftanordning annat än domkraft. Är det någon mer som råkat ut för detta och var låg feler för er del?

Tack på förhand!
#1463361
Hej!

Samma behållare och då vätska till kopplingen? Kan vara läckage i tex slavcylindern.

Väldigt slitna bromsbelägg fram och bak som då naturligt ger en lägre nivå i behållaren och då också ett larm om låg bromsvätskenivå?

Håll noga koll på nivån om du fortsätter använda bilen.

// Jonas
#1465754
Tack för svar Jonas,

Jag kollade ytterligare en gång på bromsbeläggen och konstaterade att höger baks insida var papperstunt (se bild) och sannolikt boven i dramat. Övriga belägg fram och bak var ~50% kvar på (på samtliga sidor) så oklart vad snedslitaget berott på.

Men, nu har jag bytt belägg bak och luftat systemet så det är bara att hoppas att det var just detta.

Mvh Förgöraren
Bilagor
bromsbelaggV50.jpg
bromsbelaggV50.jpg (582.38 KiB) Visad 909 gånger

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]