NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LudwigH
#1445592
Hej!

Letar nu efter en första bil, och har verkligen fastnat för C30. Jag hade föredragit en automat, men efter en koll på blocket så tycks det som att utbudet och priserna är bättre för de manuella. Har tyvärr ganska dålig koll på bilar, så ursäkta om mina formuleringar är lite konstiga eller felaktiga.

Jag har kört en del VW Golf-bilar tidigare och upplever att de haft en väldigt "förlåtande" växellåda, dvs att växlingen går väldigt mjukt, även om varvtalen inte är helt matchade. Går även väldigt lätt att få i växeln. Har även fått låna en kompis 2.0 S40 2007 manuell (5 steg), där jag upplever att växlingen är betydligt mer "stel". Tycker ofta att det är svårt att få till en mjuk växling. Vad jag har förstått så är både S40 och C30 del av P1-plattformen. Innebär detta att en 5-stegs-låda är samma på S40 och C30?

Har kollat runt en del på Blocket och det tycks även finnas manuella C30 med 6-steg. Hur skiljer sig dessa åt från de lådor med 5-steg? Är 6-steg att föredra framför 5-steg?

Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
av frasse4
#1445613
Jag har kört 3 olika V50 (samma plattform) som funnits i familjen genom åren. Dessa har alla varit 5-växlade och jag har aldrig upplevt dem som svåra att köra mjukt. Alla moderna bilar brukar "hjälpa till" med att gasa lite vid växlingen, men eftersom det skiljer mellan tillverkare så kan det ta en stund innan man får till det när man byter mellan olika tillverkare.

Vad jag kan säga annars är att om du vill ha en automat kanske det är värt att vänta på rätt objekt. Det är ju synd att köpa en manuell och önska att man köpte en automat senare...
Oljeförbrukningen d5244t12

På min -16 så är den försumb[…]

Om framhjulen spinner är där väl […]

Man kan ju jämföra ohm-värdet man f[…]

https://www.biltema.fi/sv-fi/bil---mc/bilreservdel[…]