NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dynaflux
#1440966
Jag har en lukt av dieselavgas i min V50 1,6 D, det kommer ibland och jag kan inte se något riktigt mönster - kanske efter att varvat motorn högt. Det är mer påtagligt när jag har fläkten på. Min verkstad letade och hittade inget fel. Andra gången kopplade de ur förvärmaren men det hjälpte inte heller. Förra veckan tittade verkstan på den igen men kunde inte hitta felet, möjligen kunde de lokalisera det till området kring spolarvätskepåfyllningen.
Det ska sägas att jag haft problem med partikelfiltret; efter en felkod rensade de den och det fungerade ett år, nästa gång fick de byta filtret.

Så frågan är om någon känner igen detta eller har någon idé.
av kvillebäck
#1441000
Kolla om det är svart på turbon runt värmeskölden. I så fall kan det vara Partikelfiltrets fastsättning på turbon som behöver ses över.
Kolla även om det är svart på "olja in" i turbon.
av e95cg
#1441555
Hej,
Jag hade problem med att det läckte avgaser runt en spridare. Bytte kopparpackningar och o-ringar. Sök på ”1.6d avgaser spridare” (utan apostrofer) på Google, så ser du att detta är ett vanligt problem för denna motorn. Rekommenderar följande youtubevideor för felsökning och reparation:




av dynaflux
#1441560
Tack för tipsen! Det slår mig nu att det ursprungligen kan berott på båda felen; ett åtgärdat. När vi köpte bilen noterade jag att det kom mycket sot, så mycket att det var svart upp på motorhuven (vit bil) och jag vill ha för mig att verkstan sa att det var något med turbon - därtill kopplade de förbi förvärmaren. Den slutade att sota men det har fortsatt att lukta och då kan det mycket väl vara spridarna, jag ska undersöka detta.
av kvillebäck
#1441592
Svart på motorhuvens framkant beror inte på spridarna utan att det kommer olja på turbon. läckande oljerör på olja in i turbon, Partikelfilter som inte sitter som det skall,eller någon sliten axel in i turbon (har inte upplevt det senare själv)
Luktar det avgaser nu så är problemet kvar. Värmaren finns nog ingen anledning till att koppla förbi så här års.

Skaffa en vän som kan sköta gaspedalen.
Ställ dig framför bilen med öppen motorhuv.
Låt din vän gasa motorn till 3000 rpm och släpp gasen snabbt.
Ser du nu en rökpuff komma fram under värmeskölden runt turbon så behöver du sätta fast partikelfiltret bättre.
av dynaflux
#1441594
För att förtydliga; det svarta sotet försvann när de kopplade förbi värmaren. Lukten kvarstår, därav misstänker jag två olika fel (varav ett eliminerat som jag skrev). Så spridarna eller det som du beskriver är nästa att kolla upp.
av kvillebäck
#1441756
Har du inget sot runt turbon så kan det mycket väl vara spridarna som läcker.
Har själv LITE problem med avgaslukt från värmaren (även MYCKET rök). Tänker prova med ett kupefilter av aktivt kol till hösten för att se om det blir bättre.

Om du misstänker spridarna så utrusta dig med trasor, tvättmedel mm, och gör riktigt rent runt spridarna. kör sedan tills du känner lukt och gå ut och kolla om det är söligt runt någon spridare. Kolla också att det inte är någon slang runt spridarna som läcker.
Spridare kan sitta fast som berget. Något lättare att ta ur om motorn är varm men läs på först.

Lycka till!
av dynaflux
#1441784
Skruvade av kåpan idag och såg att det var sot runt turbon, svårt att säga varifrån det kommit. En kompis gasade och jag sniffade runt, luktade inte kring någon spridare (och det såg fräscht ut runt dem) men kring turbon. Dessutom, sotet är överallt men mer koncentrerat till turbon. Dock kan jag inte riktigt lokalisera källan och frågan är hur man går till väga och var det troligast uppstår en läcka.
Kvillebäck: du skrev att det kunde vara partikelfiltrets fastsättning på turbon - var sitter den? Nej, jag är inte dum eller ohändig men jag är ganska mycket kvar på B20-nivå (har allt mer slutat att mecka då det blivit svårare). Har googlat och det verkar som det sitter till vänster om turbon (om jag står framför bilen)? Måste jag ta bort sköldarna kring turbon för att kunna komma åt anslutningen.
Verkstan har haft rensat och sedan bytt partikelfiltret så jag undrar om de missat att byta en packning (om sådan finns).
av kvillebäck
#1441789
står du framför bilen så sitter partikelfiltret på vänster sida om turbon. Direkt på turbon. Jag har lossat sköldarna ganska mycket och sedan "brytit" undan den så jag kommer åt

Lossa filtret lite. Peta in avgastätningspasta i HELA skarven och skruva fast.
av dynaflux
#1441793
Har googlat och det verkar som man inte kan ta bort sköldarna utan måste fläka upp dem(?). Finns det något annat ställe det kan läcka?

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]