NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nissebrun
#1440591
Då var det dags att fråga expertisen igen. Nu när jag bytte bromsbelägg fram och skiftade till sommarhjulen så märkte jag ett nytt ljud ( oljud ) som jag upplever kommer från höger fram. Allt pekar väl på hjullagret men det är några saker som jag undrar över. Ljudet ökar när jag svänger höger men normalt borde det väl öka när jag svänger vänster om höger fram är dåligt. Om jag håller kl. 12 och 18 på hjulet så känner jag ett glapp men inte om jag håller kl. 9 och 15. Sedan undrar jag om det är så att bromsskivan bara låses med hjulbultarna för jag ser ingen annan låsskruv. Tack för alla tips. Bilen är en V 50 -09 med 14000 mil på mätaren.
av dieselputte
#1440596
Skivorna hålls på plats via en bygel som är fäst med 2 st (M10?) skruvar på insidan. Har för mig det är 14, eller 15 mm skallar på de skruvarna. Brukar sitta rejält och skruvskallarna är fasade med som en inbyggd bricka så man får inte nåt jättebra fäste med hylsa, brukar köra med en ringnyckel och hamra med en blyklubba.

Lagrena kollar du lätt, lyft upp hjulet , lägg i friläget , snurra hjulet och känn på fjädern
av kvillebäck
#1440604
De skall inte gå att ta bort skivan om bromsoket sitter där men det är bara hjulskruvarna som håller skivan på plats sedan som jag har uppfattat det på min.
av dieselputte
#1440612
Underförstått att TS vil byta hjullager om det är dåligt och då måste bromsskivan bort = ta bort bygeln som oket är fäst i . Nån skruv som håller skivan har jag aldrig sett på min bil . För att losssa oket krävs 7mm insex hylsa.

av nissebrun
#1440734
Som jag förstår finns det 2 vägar att gå. Antingen lossar man hela spindeln och låter en verkstad pressa ur navet eller också skaffar man ett speciellt verktyg så man kan pressa ur och i navet med spindeln kvar på bilen.
Användarvisningsbild
av HCP
#1440738
Verktyget med spindeln kvar i bilen tar 15 min, 25 om du tar de lugnt.
Bor du nära Sundsvall kan du låna verktyget av mig.
av nissebrun
#1440957
Tack det var snällt men tyvärr bor jag inte nästgårds precis. En sak jag skulle behöva tips om är när jag tittar på hjullager till min bil ( enligt reg.nr. ) så står det på några : inbyggd magnetisk sensorring och på andra : inbyggd abs-sensor. Vad är skillnaden och vilken ska man välja ? Båda ska vara till min bil enligt reg. nr.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]