NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
#1433323
Hejsan!

Var och besiktade vår V50 för några veckor sedan och märkte i vinterkylan att bilfan inte värmer upp kupén... Den verkar värma upp kupén när man kör dieselvärmaren, men det är inte som det har varit. Minns att det alltid var bastuvarmt inne i bilen när den varit på förut. Men nu är det mer "lagom".

Provade varva ca 3000-4000 när jag var ute och körde, då kom det bra med värme. Men direkt man minskar varven avstannar värmetillförseln. Misstänker antingen igentäppt kupéelement eller vattenpumpen... Förresten det var även låg kylarvätskenivå när jag upptäckte detta, under min. Har fyllt på men ingen skillnad.

Vad brukar vara vanligast? Vattenpumpen byttes tillsammans med kamrem för ca 3000 mil sedan.
av Erik Å
#1433325
andreasw skrev: tis 02 mar 2021, 22:11 .. Förresten det var även låg kylarvätskenivå när jag upptäckte detta, under min. Har fyllt på men ingen skillnad.
Då kan du ha fått luft i systemet, kan ta ett tag innan allt försvinner.
En luftficka i värmepaketet gör inte gott för funktionen, speciellt på låga varv :oops:
Igensatt värmepaket är inte helt ovanligt på äldre bilar, blir gärna varvtalsberoende värme då också ;-)
Användarvisningsbild
av andreasw
#1511243
Jag har nu spolat värmepaketet, jäklar vad det kom ut mycket skit! Ska prova spola andra vägen också och se om jag får loss mer. Nu så spolade jag genom den undre slangen. Vet inte om det är vanliga vägen eller utlopp. Den andra slangen var kopplad till dieselvärmaren, den förlängde jag ner i en hink.
Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]