NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1400675
Min drar mycket olja också, samma symptom fortfarande. Varvräknaren ordentligt orolig ibland vid frikoppling och utläggning av växel samt bromsning till stopp vid trafikljus. Pendlar mellan 2-300rpm upp mot 1000 rpm för ett par sekunder.

Vid start från stillastående får jag ibland motorstopp och bilen är riktigt hoppig. Att snabbt köra iväg funkar inte då bilen liksom tvekar.

Otroligt irriterande men jag har lärt mig att leva med skönhetsfelet :)
#1400684
Bra video, härlig engelska hehe.
Det där är dock ingenting jag vågar göra på min bil. Rädd att ha sönder något och sedan inte få ihop det. Det är ju massor av plast.

Jag bytte ju magnetventilerna till virvelspjället för insuget. Dum som jag är så kollade jag inte VAD själva felet var. Om ventilerna var full med sot och kärvade eller vad det handlade om.

Skulle inte förvåna mig om det är nåt med det PCV-systemet. Jag tycker ju att bilen skakar om jag stänger av ACn då varvtalet går ner lite lite.. höger backspegelglas börjar då att skaka/vibrera.

Bilen rycker och hugger ju också vid motorbroms, bromsning och vid jämn fart men även under acceleration. Känns inte lika mycket då på högre varv men om jag kör sakta med lägre varv så är det verkligen att man hackar sig fram :) men det kan ju vara ett annat fel också men kanske också relaterat till detta jag vet inte.
#1404154
Jag funderar på orsak och verkan. Jag har precis samma symtom på min bil som du.

Problemet grundar sig vad jag tror i ökat tryck i vevhuset. Varför?

Dåliga ventiler?
Dåliga kolvringar?
Trasig PVC-ventil.
Sprucken slang från PVC.
Magnetventilerna styr vacum som?
#1408958
Jag upplever att varvtalet blir oroligt om man bromsar lite hårdare inför en kö och trafikljus. Precis som om ett relä slår igång och motorn varvar upp för att ibland sedan dippa ner mot 600 och sedan upp igen osv.. för att sedan lugna ner sig.
#1408965
Orfeous skrev: lör 24 okt 2020, 21:57 Jag upplever att varvtalet blir oroligt om man bromsar lite hårdare inför en kö och trafikljus. Precis som om ett relä slår igång och motorn varvar upp för att ibland sedan dippa ner mot 600 och sedan upp igen osv.. för att sedan lugna ner sig.
Bara när du bromsar? Inte när du bara släpper gasen och rullar? Känns pedaltrycket på bromspedalen normalt? Tänkte kanske det har något med bromsservon eller slangarna dit att göra. Bara en tanke...
#1408972
Jo, när något klickar till så kan det kännas lite märkligt i bromspedalen. Upplever att den kanske trycks ner lite.

Släpper jag bara gasen och rullar så har jag för mig att varvtalet är relativt densamma det är när man trycker ner kopplingen och/eller bromsen. Eller ner med kopplingen ur med växeln och rulla med/utan broms som fenomenet sker. Är van att lägga ur växeln sen lastbilskörningen. Därav :) på föräldrarnas V60 CC 2018 så verkar det som att bilen frirullar och ingen motorbroms.

Står jag still vid trafikljusen har det hänt att varvtalet förändras även då av sig självt. Och att det känts som att något klickat till nånstans nere vid pedalerna eller så. Svårt att lokalisera.

Bilen hugger/rycker ju när man kör och även rullar med växel i.
Extremt svår att krypköra med. Men jag har ju lärt mig att bilen beter sig såhär med varvtalet och allt det där. Det får liksom inte att snabbt ta sig iväg från en rondell. Risken är att man får motorstopp för är som om bilen står kvar 1-2 sekunder innan bilen reagerar.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]