NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lajning
Hejsan hoppsan

Har helt plötsligt fått bekymmer med båda mina nycklar. Det tar ett antal knapptryckningar innan bilen reagerar, ibland 2 ibland 10. Gäller både låsa och låsa upp.

Nya batterier i nycklar. Inga felmeddelanden i display. Inga konstigheter i övrigt.

Jag har ej läst felkoder (saknar utrustning). Fungerar det med universal till detta, eller är det Dice/VIDA som behövs?

Potentiella felkällor?

Mvh Linus
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det är nog nästan garanterat vida/dice som behövs. Har likadant problem som dig med mina nycklar, nu härom dagen la den en av helt har inte bytt batteri än så ska prova det. Samt så har jag även VIDA/dice å läst av bilen och dess felkoder å den säger inget om nyckelfel eller nått angående det. På 850/x70 så var det inte helt ovanligt att mottagaren till nyckeln i bilen la av /halvfungerade så man fick en väldigt kort räckvidd. :-)
av Lajning
Har inte upplevt några problem med räckvidden direkt. Det går att låsa/låsa upp från ett par meters håll "som man brukar".

Kanske är det ett tecken på en låskista som håller på att dö?
Användarvisningsbild
av 3r1k
Ett enkelt sätt att utesluta om det är fjärrkontrollen alternativt någon låskista borde vara att trycka på den gula knappen på kontrollen och se om bilen reagerar och parkeringsljuset tänds?

Hade själv upplevt problem med att man måste trycka flertalet gånger, dock lyckades jag härleda det till grannens väderstation som konstant låg och sände på 433 MHz bandet och såleds störde ut halva parkeringen.
av Lajning
Tack för tipset, ska prova det. Problemet uppkommer oavsett vart bilen står parkerad, inklusive ute i spenaten. Så det är inte något som stör sändning/mottagning. Inte har jag någon FM-sändare eller komradio som kan störa heller.

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]