NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1049894
slangen byttes och nu är bilen sig själv igen. Motorn rusar inte och motorn hoppar inte längre.
Tyvärr så han jag få spjällhuset bytt innan jag hittade tråden här på forumet. Detta gjordes för att felkoden(P2110) visade att spjällhuset var trasigt.

Sjuka priser för byte av en slang som kostar 200kr. Volvo/Bilia ville ha 4500+ :-O) för byte. Mekonomen gjorde det för 3007kr.

Micce1980 tusen tack för hjälpen :) :-)-)
#1049949
Burre88 skrev:slangen byttes och nu är bilen sig själv igen. Motorn rusar inte och motorn hoppar inte längre.
Tyvärr så han jag få spjällhuset bytt innan jag hittade tråden här på forumet. Detta gjordes för att felkoden(P2110) visade att spjällhuset var trasigt.

Sjuka priser för byte av en slang som kostar 200kr. Volvo/Bilia ville ha 4500+ :-O) för byte. Mekonomen gjorde det för 3007kr.

Micce1980 tusen tack för hjälpen :) :-)-)
Ajaj det blev dyrt då ;-// Men gott att det är löst.

Behövde själv desperat bilen så bokade med på Bilia och de skulle med ha typ 4500kr, hörde mig för på jobbet och det var flera där som lämnade till en mekonomenverkstad 300 meter bort och var nöjda med dem så jag bokade där och fick betala 2193kr (inkl. slang), fick lite bättre pris för att det gick snabbt att byta. Tycker det med var rätt dyrt med tanke på att jag rent krasst kunde gjort det själv men jobbade för mycket den månaden samt att jag ju behövde bilen men så är det ibland.

Är P2110 verkligen bara spjällhuset, vissa felkoder är väl inriktade åt ett håll där det kan vara en av flera komponenter som felar?
#1336503
Intressant!
En spricka i en slang till vevhusventilationen. Kanske även jag har något sådant problem med min bil.
Vore ju bäst med en rökmaskin och trycka in rök. Men.. har inte tillgång till något sådant.
Det verkar vara vanligt att slangar och rör är vanliga att de spricker på dessa motorer.
Finns det några fler slangar eller rör som jag kan kontrollera som har med vevhusventilationen att göra?

Har själv fått byta magnetventilerna till virvelspjällen då denna blev defekt med motorlampa osv tänd.
#1363469
Jag var ute innan idag och letade efter denna slang för vevhusventilationen men kunde inte se den. Har du Orfeous eller Mrsweetepete hittat denna på era bilar/motorer ?
#1363478
Orfeous skrev: lör 08 feb 2020, 19:29 Jag får kolla vid tillfälle. Här uppe i Uneå har vi massor av snö o is så det är svårt att öppna huven då det ofta är is o snö överallt :)
Jag har ju B4184S11 motorn.
Exakt samma motor som jag har också. Förstod det som att det är samma som TS har också.
Härnere i skåne har vi inte haft många flingor med snö, vårkänslorna har väl egentligen börjat komma lite redan. Skulle tro dygnsmedeltempen ligger på minst 5 grader. Lite sugen på att plocka fram husvagnen men samtidigt har det hänt att snön har kommit kring påsk

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]